Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mayonaise gemaakt maar het schift ik heb alles geprobeerd om het te verhelpen maar het lukt niet kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Als je echt 'alles' geprobeerd hebt, helpt niets :)

Een staafmixer schijnt in deze gevallen wonderen te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toevoegen van de olie is het moment waarop het mis kan gaan. De mayonaise gaat schiften en valt uiteen in vlokjes ei. Maar geschifte mayonaise kun je redden. Probeer de boel in eerste instantie weer te mengen door een eetlepel kokend water toe te voegen, en snel te mixen. Als dat niet helpt, neem dan een schone kom en klop daarin een eidooier op. Voeg vervolgens langzaam de geschifte mayonaise toe en blijf mixen totdat alles goed is gemengd. Mix er tot slot wat olie en citroensap doorheen en klaar (en gered) is je mayonaise. Werk inplaats van met de gewone mixer, met de staafmixer, dan moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mayonaise in de schift zit kan je er niks meer aan doen. Dan moet je nieuwe maken. Je kan nog wel een beetje van je geschifte mayonaise bij je goeie mayonaise doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van het vrouwelijk geslacht bent kan het zijn dat je tijdens een bepaalde tijd van de maand onmogelijk mayonaise kunt maken zonder dat deze schift. Nu zullen er mensen zijn die gaan roepen dat dit een fabeltje is maar het is wel degelijk zo. Eén van mijn vrouwelijke commis heeft hier tijdens de bewuste periode ook problemen mee.
Maar nu hoe maak je mayonaise:
2 eidooiers
1/2 L olie
Scheut azijn (naar smaak)
Mosterd (naar smaak, kan ook weggelaten worden)
Peper (ik gebruik hiervoor een mengeling van witte, zwarte, roze en groene peperbollen)
Cayennepeper (als je het iets pittiger wil)
Snuifje muskaatnoot
Zout

Eierdooiers mengen met de mosterd kruiden en een klein beetje azijn, dan de olie met kleine beetjes toevoegen terwijl je flink blijft roeren.
Als de mayonaise gemaakt is even proeven en verder op smaak brengen zoals gewenst.

Als je alles doet zoals het hoort zou je dan mayonaise moeten hebben, mocht ze onderweg toch schiften probeer dan eens het volgende:
neem een propere kom met enkel eetlepels handwarm water en voeg hier zeer langzaam en onder voortdurend roeren de geschifte mayonaise aan toe.
Hopelijk heb je hier wat aan en ik zou zeggen smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om geschifte mayonaise te redden, doe je een dooier en 1/2 theelepel mosterd in een schone kom. Klop dit goed door elkaar en voeg dan de geschifte mayonaise toe. Als door een wonder is de mayonaise weer goed.

Toegevoegd na 58 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/978294/Mayonaise
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg op de eerste plaats dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn.
dan alle ingredienten monteren, zorg er voor dat je de olie langzaam ( in een dun straaltje) bij de dooiers giet.

Als jij in de plotselinge kou komt krijg je kippenvel, de mayonaise gaat de schift in als er plots iets kouds bijkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie moet je echt heeeeeel langzaam toevoegen. Vaak gaat dat te snel, waardoor ie in de schift schiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing