Hoe komt het dat mijn zelfgebakken vloerbrood uitzakt tot een soort Turksbrood en geen mooie bol wordt?
Met mijn Kenwood keukenrobot bak ik bijna dagelijks brood.
Vaak in een broodvorm, maar soms op de bakplaat. In de broodvorm lukt het goed om een brood met een mooie 'kop' erop te krijgen. Soms zelfs met een knapperige korst.
Sinds enige tijd 'doe' ik de tweede rijs in de oven. Bak met een halve liter warm water onder in. Oven op 40 graden Celcius. Een half uur laten rijzen met oven aan. Dan oven uitzetten en nog een half uur in de oven. Bakvorm uit de oven halen en met theedoek afdekken. Oven verwarmen tot 250 graden Celsius, brood besproeien met plantenspuit met warm water, broodvorm weer in de oven. Oven op heteluchtverwarming zettten en temperatuur terug naar 180 graden Celsius. Brood 30 minuten laten bakken. Et voilá.
Voor de variatie leg ik de bol deeg na de eerste rijs op een bakplaat (met bakpapier) voor de tweede rijs. En dan zakt de bol deeg uit tot een vorm die het meeste lijkt op een Turks brood. Nog steeds best erg lekker, maar de plakken brood passen niet in mijn broodtrommel.
Vroeger, toen ik nog met de hand kneedde, lukte het wel om de bol bolvormig te houden. Waarschijnlijk vanwege beperkte kneedkwaliteit, was het brood toen binnenin echter erg compact.
Ik ben ook erg benieuwd hoe (en wanneer: vlak voor het de oven in gaat of langer tevoren) je een brood moet met een mesje moet insnijden om het baksel te voorzien van het open ruggetje van een pistolet.
Veel dank alvast voor jullie tips!
Toegevoegd na 1 minuut:
'Turksbrood' moet natuurlijk zijn 'Turks brood'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.