Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je zien / weten of een pompoen eetbaar is ?

Nadat ik een jaar of twee geleden de pompoen als groente heb ontdekt, probeer ik regelmatig een nieuwe soort uit. De effen oranje Hokaido, de Turkse Muts, de Butternut Squash en muskaatpompoenen staan nu regelmatig op het menu.

Nu heb ik echter onlangs een paar kleine pompoenen gekregen die vooral een hoge sierwaarde lijken te hebben. Ze werden echter wel verkocht als 'speisekurbis', maarja, de bordjes in de supermarkt staan ook hier niet altijd op de juiste plek.....

De pompoen die ik nu heb is rond, sterk geribd, oranje, groen en geel (al waren ze er ook in geel/groen , geel/oranje en groen/ witte schakeringen) , beetje de kleuren van een Turkse muts, maar zonder muts. Ik denk dat het een Sweet Dumpling is, maar dát stond er dus niet bij......

Ik ben het nu aan het proberen op de ouderwetse manier ; gewoon doorsnijden (okee, doorzágen met de elektrische zaag) , in de oven en uitproberen. Maar hoe kun je aan een pompoen zien of het echt een (eetbare) pompoen is, en niet een kruising met een of andere kalebas ofzo ? En kan het kwaad als je een oneetbare soort TOCH eet, of is die alleen maar vies ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt aan de buitenkant van een onbekende pompoen/kalebas niet zien of hij eetbaar is.
Daarvoor moet je hem opensnijden.
Als er geen vruchtvlees in zit, heb je te maken met een sierexemplaar.
Kook een klein stukje vruchtvlees. Is het vruchtvlees bitter van smaak, dan heb je weer een sierkalebas of een kruising tussen sierkalebas en eetbare pompoen.
Als het lekker smaakt, heb je een eetbare pompoen.

Het kan geen kwaad om een oneetbare soort toch te eten, want die eet je toch niet op. Iets wat direct al vies smaakt, spuug je toch uit? (^0^).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je kan het zien aan de vorm of je een pompoen of kalebas hebt alle pompoenen zijn eetbaar en zeker als je ze uit de supermarkt of op de markt koopt er zijn zeker100 soorten pompoenen te koop en je kan er veel mee doen van soep tot taart en puree de kalebassen zijn meestal voor de sier die kan je beter niet eten maar die vind je meestal niet bij de super of op de markt wel bij mensen die ze zelf kweken en dan zal dat ook vermeld worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing