Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is halfvolle creme fraiche veel duurder dan gewone?

Ik kocht net bij de Plus supermarkt creme fraiche en dacht eens op de 'gezonde' tour te gaan door demi-creme fraiche te kopen. Maar een potje daarvan (125ml) kost 96 cent t.o.v. 45 cent voor een potje met de normale variant (ook 125ml) van hetzelfde merk.

Is daar een goede reden voor, of is het een vorm van volksverlakkerij in de hoop dat mensen niet naar de prijs kijken als het om gezondheid gaat? Ik kan me echt niet voorstellen dat de ingredienten voor de halfvolle variant meer dan twee keer zo duur zijn.

paulus811
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat halfvolle creme fraiche eigenlijk niet bestaat.
Dit is weer zo een produkt dat inspeeld op de tegenwoordige gezondheidsrage want de definitie van room is als volgt:
Room is het vet van de melk.
Dit is de definitie van room die ik geleerd heb op school en die nog steeds geldt.
Wat verkocht wordt als "halfvolle room" is in feite een kunstmatig produkt waar aan room allerlei additieven worden toegevoegd om het vetpercentage te verlagen.
Vandaar het prijsverschil, want wat is goedkoper? Gewoon het vet van de melk scheppen en in flesjes doen of er eerst nog allerlei rotzooi aan toevoegen en dan de boel op flessen trekken?
En tot slot nog even een opmerking: al eens geprobeerd die 'halfvolle room" op te kloppen?
Dat lukt van geen kanten omdat er een heleboel stabilisatoren aan zijn toegevoegd waardoor de vetdeeltjes in suspensie blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing