Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet je een pas gebakken appeltaart laten afkoelen alvorens aan te snijden?

ivm met 'instorten' van de taart?

En is het beter om, als de taart gaar is, de oven uit te zetten en de taart nog even in de oven te laten staan of direct uit de oven te halen en gewoon op het aanrecht laten afkoelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De appeltaart mag je direct uit de oven halen. (Bij een cake moet er zo min mogelijk temperatuurverschil of 'tocht' zijn i.v.m. het inzakken van de cake)

Als .de springvorm enigszins aan te pakken is, maak ik de taart los van de vorm. De buitenkant kan dan sneller afkoelen en stevig worden (boter stolt weer). Als de buitenkant lauw is, snijd ik hem aan. Ik vind verse, nog niet helemaal afgekoelde appeltaart, als het huis nog vol baklucht is, het lekkerst. Je mag de taart ook gerust helemaal af laten koelen. Dit is een kwestie van persoonlijke smaak.

Hoe lang dit allemaal precies duurt, kan ik niet zeggen. Dit hangt ook van de omgevingstemperatuur af. Gewoon af en toe even voelen.

Eet smakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Ik kan straks lekker smullen :-)

Andere antwoorden (6)

Zeker wel een uur of anderhalf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, en is het beter om de oven uit te doen en dan de taart daarin te laten staan? Of gewoon op het aanrecht laten koelen?
ik laat hem meestal op het aanrecht afkoelen en kan mij meestal dan niet inhouden om hem lang te laten staan omdat het zo lekker ruikt.

Heb nog nooit een probleem gehad met instorten, ook niet als ik hem warm wou serveren aan gasten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed laten afkoelen alvorens aan te snijden. Wanneer je warme appeltaart wilt kun je beter een aangesneden taart in de over opwarmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je +
Het afkoelen gaat vrij snel omdat het geen hoge taart is. Echt getimed heb ik het nog nooit, maar ik veronderstel dat je ze na hooguit een uur gerust kan aansnijden, lekker met een flinke toef slagroom! Wel op een rooster laten afkoelen op het aanrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! +
Het lekkerste vind ik, om de appeltaart een dag vóór gebruik al te bakken, zodat de kaneel en de citroenrasp lekker door kunnen trekken...Als ik appeltaart maak, begin ik altijd met de appelschillerij, en dan lekker veel kaneel erover en geraspte citroenschil en -sap. Af en toe husselen, en pas veel later begin ik met het deeg...Als hij klaargebakken is, koelt hij in de vorm af, en gaat dan terug in de oven, of in de koelkast (soms is m'n koelkast te vol, als ik veel gasten krijg...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Okè, lekker, maar dat was de vraag niet..............
Het beste is om een pasgebakken appeltaart ongeveer 30 minuten tot 1 uur te laten afkoelen voordat je deze aansnijdt. Hierdoor kan de vulling iets steviger worden en kan de taart iets afkoelen, zodat-ie niet te zacht is om aan te snijden. Als je de appeltaart te vroeg aansnijdt, kan de vulling nog te vloeibaar zijn en kunnen de stukken uit elkaar vallen of uit de taart lopen. Gebruik hiervoor een scherp mes.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image