Waarom noemen veel mensen appelbeignets steeds appelflappen?
Steeds weer rond oudjaar heeft men het over oliebollen en appelflappen,terwijl het toch echt appelbeignets zijn,die appelschijven met een gat,door bierbeslag gehaald en in olie gebakken,een flap is echt heel wat anders!!
9.1K
9.1K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor de vraag. Ik erger me hier ook altijd aan dat mensen dingen verkeerd noemen. De antwoorden die ik lees over dat ze misschien wel echt appelflappen bedoelen... wat een onzin, als mensen appelbeignets zien liggen en eten en zeggen dat het lekkere appelflappen zijn, dan noemen ze ze dus echt verkeerd... ;-)
Cryofiel
15 jaar geleden
Wat zijn volgens jou dan appelflappen?
Voor mij zijn appelflappen die dingen die officieel appelbeignets heten, maar die ik nooit zo heb horen noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Appelflappen zijn van die dingen die gemaakt worden van bladerdeeg. Ik maak ze ook wel eens: appel in blokjes, mengen met suiker en kaneel, op een velletje bladerdeeg, schuin dubbel- en dichtvouwen. Eventueel met suiker bestrooien en dan in de oven. Bij de bakker heb je ze ook.
Cryofiel
15 jaar geleden
Oh - dan ben ik nog nooit van mijn leven appelflappen tegengekomen. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, dan is dat gelijk het antwoord op de vraag... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet je niet storen aan mensen die zich ergens aan ergeren (ook al ben ik ook zo iemand). Bedenk dat die mensen er zelf meer last van hebben dan jij... Weet ik uit ervaring dus... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik hou je in de gaten... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de gaten van de appeldingen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahahaha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, Dounja, dat we die bladerdeeghappen ook appelflappen noemen, heeft niets met juist woordgebruik te maken. Feitelijk zijn dat ook geen appelflappen maar heten ze (apfel)strudel. Kennelijk bekt dat woord ook niet zo lekker, maar als we gerechten dan toch een buitenlandse naam aan het geven zijn.....
Appelbeignets lijken op appelflappen maar zijn het niet ; zie mijn antwoord.
Appelbeignets lijken op appelflappen maar zijn het niet ; zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zucht.......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marleen, ik ben het toch niet met je eens. Vraag bij de bakker maar eens om een appelflap en zie wat je krijgt.
En welk deeg ik gebruik voor mijn appelbeignets kun jij niet zien he...
En welk deeg ik gebruik voor mijn appelbeignets kun jij niet zien he...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, vorige week vroeg ik bij de bakker ook om een appelflap, om voor te proeven.
Zij vroeg mij toen ook welke ik wilde hebben, de appelbeignet of de appelflap..
Ik zal mijn bakker vertellen dat hij het helemaal verkeerd heeft....
Zij vroeg mij toen ook welke ik wilde hebben, de appelbeignet of de appelflap..
Ik zal mijn bakker vertellen dat hij het helemaal verkeerd heeft....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat je bij de bakker niet precies het juiste artikel krijgt (aanwijzen is altijd handig) wil niet zeggen dat elke bakker het goed heeft. Het is gewoon een vertaaldingetje, er hangen geen levens vanaf ofzo, maar appelflap is gewoon beslist NIET fout en het is - van origine, want als een woord vaak genoeg wordt gebruikt wordt het vanzelf goed - geen bladerdeegproduct.
Zodra echter alle mensen het consequent zo noemen, is het taalkundig gezien juist, alleen etymologisch klopt het niet.
Zodra echter alle mensen het consequent zo noemen, is het taalkundig gezien juist, alleen etymologisch klopt het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Loes: dat doet de bakker dus omdat veel mensen die dingen door elkaar halen.
@Marleen: Zie mijn reactie naar Loes. Je hebt gelijk. Als iedereen blijft volhouden dat het appelflappen zijn, dan heten ze op den duur zo.
@Marleen: Zie mijn reactie naar Loes. Je hebt gelijk. Als iedereen blijft volhouden dat het appelflappen zijn, dan heten ze op den duur zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja marleen.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze maar lekker zijn, of het nou een appelflap, appelbeignet, appelbol, apfelstrüdel, of donut is.
Een oliebol, (of heten die ook al anders), zijn ook niet te versmaden.
Een oliebol, (of heten die ook al anders), zijn ook niet te versmaden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een oliebol met krenten....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of is het nou met rozijnen, of krenten én rozijnen of krenten en sucade, maar dan heten ze anders, toch :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
net zo vervelend als mensen die pepernoten en kruidnoten niet uit elkaar kunnen houden..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.