Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je van kant en klare chocomelk kaas maken?

Dit vroeg mijn dochter van 7 jaar en ik zei... hm, ik denk het wel. Maar nou twijfel ik en denk ik dat het niet mogelijk is. Of zou het wel kunnen?? Smaakt dan ook nog naar chocola?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, van kant-en-klare chocolademelk kan je geen kaas maken. Ik heb echter wel een recept voor chocoladekaas en die is er lekker op brood;

Chocoladekaas;
900 gr. kwark,
75 gr. blanke amandelen (in kleine stukjes hakken)
2 dl. crème fraiche,
1 reep pure chocolade, gesmolten,
snufje zout,100 gr. suiker,
1 zakje vanillesuiker,
reep chocolade, geschaafd.

Leg een kaasddoek over een zeef.
Schep de kwark erin en laat hem 8 uur uitlekken.
Knijp de doek dan voorzichtig uit. om het resterende vocht eruit te halen.
Schep de kwark uit de doek in een kom. meng met de amandelen, crème fraîche, gesmolten chocolade, zout, suiker en vanillesuiker.
Leg de kaasdoek weer in de zeef en schep het kwarkmengsel erin.
Dek af en laat de zeef op een kom 4 uur uitlekken.
Keer het kwarkmengsel voorzichtig terwijl het nog in de zeef zit en haal de kaasdoek er vanaf.
Bestrooi de chocoladekaas met geschaafde chocolade.
Zo heb je chocoladekaas en die is echt lekker op brood.

Eigenlijk is het dus verse kaas, gemaakt met chocolade.
Het bevat inder cal. dan 'gewone' kaas en het levert bovendien omega 3 vetzuren.
Het is dus eigenlijk het principe van cheese cake en je zult hem niet zo in plakjes als kaas kunen snijden, maar wel op brood kunnen smeren. Letterlijk dus 'smeerkaas'maar dan anders. (^0^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Want kaas wordt gemaakt van verse melk, op een temperatuur van 30 graden. Daar wordt stremsel bij gedaan. Dat maakt de melk tot een dikke pap. Die wordt in een vorm uitgeperst, en zo wordt het een stevige massa.
Chocolademelk is bewerkt. Er is cacao en suiker aan toegevoegd, en het is gesteriliseerd. Daarom kan je er geen kaas meer van maken. Maar wel pudding!

Toegevoegd na 3 uur:
De vraag gaat nou eenmaal over *kant en klare* chocolademelk. Als je het beter weet, geef dan een antwoord waaruit dat blijkt!
Amadea
12 jaar geleden
Goeie (en tricky) vraag.

Het kan, maar het is niet aan te raden.

Als je chocomelk "uit een pakje" gebruikt, dan gaat het om melk die vanwege de sterilisatie en vooral de homogenisatie niet goed geschikt is om kaas ermee te maken. De caseïne (het eiwit in de melk dat de kaas vormt, even heel kort uitgelegd) is gebonden aan het vet en andere eiwitten die normaal gesproken niet in de kaas thuishoren. Door de toevoeging van stremsel zou je een veel te zachte en veel te natte kaas krijgen. De smaak naar cacao (chocolade) zou grotendeels verdwijnen met de wei, waardoor het overgebleven "kaas" niet écht smakelijk te noemen zou zijn.

Als je gewone gepasteuriseerde, niet gehomogeniseerde melk zou gebruiken, al dan niet met chocolade en suiker, zou je zonder probleem kaas ermee kunnen maken. Nogmaals: de smaak naar chocolade en de suiker zou verloren gaan met de wei, nu in nog grotere mate.

Dus geen succes, schat ik zo'n beetje in, maar het kan wel, technisch gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing