Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je frieten bakken in de oven?

Gewoon frieten die je normaal frituurt. en hoe moet dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet, daar moet je speciale ovenfriet voor gebruiken (en dan zijn er nog zat mensen die dat niet te eten vinden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, friet hoort in olie gebakken te worden, in de oven lukt dat niet
anneliez
12 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen met een handje friet.
Ik maak vaak van één grote aardappel een soort friet in de oven : in repen op alufolie op een bakplaat, en dan hussel je er een scheutje (olijf)olie, wat cayennepeper en wat gerookte paprika doorheen (zou ik als je echt 'frietsmaak' wilt niet doen, natuurlijk...)
Dan in de voorverwarmde oven tot ze gaar en knapperig zijn.
Een handje moeten weggooien omdat het mislukt of niet lekker is is niet zo heel erg, voor een keertje....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je frites bakken in de oven. Je moet dan wel speciaal oven frites nemen want die zijn al voorbewerkt met wat olie en ook daar zit verschil in.
De mc.Cain en de Fridéal supercrunch zijn de soorten die echt knapperig uit de oven komen. Ook de kreukelfrieten
zijn knapperig en deze soorten hebben over het algemeen mooie lange frieten. De goedkopere ovenfrites hebben als nadeel dat het veel korte stukjes zijn en lang slap blijven.
Ik leg ze altijd op een laag bakpapier en zet de oven op hete lucht met de laatste 10 min. de grill erboven. Worden ze mooi bruin en knapperig.

Toen ik nog niet zo'n super turbo oven had, deed ik ze in de oven met boven én onderhitte en zette hem op 250 graden C. Na zo'n 25 min. waren ze dan bruin en knapperig en tijdens het bakken schepte ik ze dan een keer om.

Toch kan je ze ook goed van verse aardappelen maken. Doe aardappels die je in fritesstaafjes gesneden hebt in een grote plastic zak en sprenkel er olie overheen. Schud de zak dan goed door, zodat de frites rondom met olie bedekt zijn en stort ze op de bakplaat met bakpapier uitgelegd. Spreid ze uit en bak ze in een hete oven terwijl je ze af en toe omschept bruin en gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing