Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat scoort altijd?

Ik ga voor de eerste keer voor mijn (heel erg kritische en moeilijke) schoonfamilie koken met nieuwjaar.
Mijn vriend is om te beginnen al allergisch aan schaaldieren.
Iemand tips?
HET goede recept voor een geweldig geslaagd feestmaal?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik merk aan de antwoorden dat iedereen hier al voor gestressed heeft.. Ik voel mij ineens al niet meer zo hopeloos verloren. Bedankt alvast.
(Dit wil niet zeggen dat ik geen verdere idees meer kan gebruiken!!)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Misschien heb je wat aan de antwoorden op de vraag in de bron. Je kookt dan misschien niet voor 20 man, maar als iets geschikt is om voor 20 man te koken, betekent dat dat het geen lastige timing heeft. En de stress van lastige timing kun je met zo'n lastige schoonfamilie niet gebruiken.

Natuurlijk ben ik zelf erg weg van de uiensoep (simpel te maken, indien goed uitgevoerd groot effect, niet te vergelijken met bliksoep) en de spoom (laat ze maar lepelen, dan zitten ze niet te roepen om de volgende gang terwijl jij nog staat te zweten) in mijn antwoord, maar er staan nog veel meer goede ideeën in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

heel veel kleine gerechten zodat er veel keus is..(en denken ze dat je aan iedereen gedacht hebt) zo zitten ze ook zeker vol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gewoon wat makkelijke dingen die de meeste mensen wel lusten, bv wat rolade, salades, wat aardappelschijfjes
lekker toetje enz
15 jaar geleden
Als je het voor de eerste keer doet, moet je het hezelf niet te moeilijk en ingewikkeld maken.
Vooraf koop je een lekkere romige bospaddestoelen soep (unox, bij elke supermarkt) en daar doe je zelf nog wat verse champignonnetjes bij en vers geknipte peterselie/bieslook. Erbij lekker vers afgebakken broodje.
Daarna bijvoorbeeld een kalkoen rollade. AH heeft met de feestdagen altijd een goede, en op de achterkant staan duidelijke bereidingsaanwijzingen. Erbij wat peultjes en parijse worteltjes en aardappeltjes (gebakken krieltjes, puree met een kaas laagje onder de grill, of gewoon gekookt).
Toe een lekker ijsdessert, afgemaakt met wat zelf gesneden fruit en slagroom en geroosterde amandel (schaafsel).

Wel zeggen dat je de soep zelf gemaakt hebt, hè!

Als je het met liefde bereidt zal iedereen het lekker vinden. En schoonmamma begrijpt ook wel dat je nog niet zoveel ervaring hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iets met kip? Of kalkoen als je iets aparters wilt, en de meeste mensen lusten het wel. Aardappelpuree met een slagroomspuit, zodat het er mooi uitziet. Met frietjes kan weinig misgaan. Verschillende groentes, een of twee salades en een of twee warme groentes. Als toetje ijs met chocolade. Verder: niet te druk om maken, als het smaakt dan is het goed. Je hebt je best gedaan en de meeste mensen waarderen dat. Als ze het ondanks dat niet goed genoeg vinden dan koken ze volgend jaar zelf maar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je eerst moet onderzoeken wat je schoonfamilie lekker vind: waar maak je ze blij mee?
Dat moet je vriend weten.
En als je dat weet, dan kan je op zoek gaan naar succesrecepten die jij kan maken.
En je kunt altijd een nieuwe vraag hierover stellen op GV, als je die niet kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je kritische Schoonfamilie ziet dat je echt van hun familie-lid houdt, dan zijn ze ze daar blij mee... Als het eten dan ook nog lukt, dan zijn ze helemaal blij... Dus kook met liefde...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang de wijn maar goed is hoef je je geen zorgen te maken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een lekkere Rijsttafel!

Daar kan je heel veel diverse kleine gerechtjes van bereiden, en dat kan ook een dag van te voren al, beter zelfs dan is de smaak lekkerder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is het handig als je al een dag van te voren iets kunt maken, dan hoef je het alleen op te warmen.
Ik heb een aardappelschotel en heerlijk ouderwets !! rundvlees, heel goed een dag tevoren te maken.
Het recept (komt van mijn site ivm met grote letters) van het vlees is voor 2 pers, als je met vier bent , neem dan een kilo, wat eventueel over is kun je bewaren.
de wijn zou ik verdubbelen, de rest kun je aanhouden.
Dan ziet je diner er als volgt uit;

-licht soepje naar keuze
-gegratineerde aardappels uit de oven
-oma's rundvlees ;)
-lekkere bak rucola sla met ui en tomaten
-witlof rolletjes met ham en kaas
-ijstaart, gewoon uit de winkel
- koffie met een likeurtje, om uit te buiken

Hierbij kun je een trio merlot wijn van Ah bij drinken.
Meis, je dag kan dan niet meer stuk :)

Sukadelapjes 2 personen

- min. 300gram sukadelapjes
- klein glas rode wijn
- glas water
- 2 laurierblaadjes
- 2 uien
- 1 dikke plak peperkoek ( dit is om te binden en voor de extra smaak, kun je ook weglaten)

- Snij de ui in grove stukken

- Kruid het vlees met zout peper en paprikapoeder

- Bak het vlees in een pan met deksel, rondom lekker bruin

- Bak de uien even mee totdat ze bruin worden.

- Voeg er de wijn bij en laat even een paar min prutten

- Doe vervolgens het water , laurierblad en de verkruimelde peperkoek bij en laat dit op laag vuur het liefst een halve dag sudderen.

- Een uurtje of 2 mag ook, maar hoe langer , hoe sappiger!

Gegratineerde aardappelschijfjes met prei en knoflook

750 gr. Aardappelschijfjes in dunne plakjes
1 dikke prei in ringen
50gr. Plantaardige boter
2 tenen knoflook
1 dl soja melk of gewone melk
Peper – zout

Verwarm de oven voor op 200 C
Vet een ovenschaal in met boter en leg er een laag aardappel plakjes in.
Knijp er wat knoflook boven uit en verdeel er een paar klontjes boter over en de in stukjes gesneden prei.
Bestrooi het geheel met wat peper en zout.
Leg er een nieuwe laag aardappelplakjes op dan weer knoflook en prei etc.
Ga zo door tot alles op is, eindig met aardappel en doe er wat klontjes boter op.
Schenk dan de sojamelk er over en dek de schaal af met alu folie.
Zet de schaal ong. 40 min in de oven.
Haal de folie er af en wacht nog 10 min.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat ik bij het vlees een vleesbouillon tablet ben vergeten, die doe je in de jus erbij!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
BOERENKOOL MET WORST
EN VLA TOE
SIMPEL EN LEKKER
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maak als voorgerecht voor ieder een ontbijtbordje met carpaccio. Verdeel de plakjes over de borden en maak een dressing van 2 eetl. mayonaise,1 theel. mosterd en een scheutje Martini bianco. Besprenkel (niet te veel) in streepjes over het vlees Schaaf hier dunne krullen , met de kaasschaaf, parmezaanse kaas over.Garneer met wat rucola en peterselie en druppel er wat extra vierge olijfolie over.

Gekaramelliseerde beenham met honing;

100 gr. honing,
100 ml. vers sinaasappelsap,
2 takjes tijm,
2 gekneusde peperkorrels,
2 eetl. boter,
2 beenhammetjes van ca.500 gr. per stuk.( naturel)

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Breng de honing met de rest v.d. ingrediënten aan de kook en laat 10 min. op laag vuur trekken.
Verwijder de tijm en laat afkoelen.

Bestrijk de hammetjes royaal met het honingmengsel en bak ze 40 min. in het midden v.d. oven tot het laagje krokant en kleverig is. Bestrijk de bovenkant tijdens het bakken nog een paar keer met het honongmengsel.
Snijd de ham in dikke plakken.

Lekker met aardappelpartjes die tegelijk met de ham zijn meegebakken in de oven of een romige aardappelpuree.
Erbij lange sperzieboontjes, en erdoor wat boter, nootmuskaar en gehakte hazelnootjes ( omdat het kerst is) en/of kleine spruitjes, die nog wat "bite"hebben met erdoor wat boter, nootmuskaat en uitgebakken spekjes.
Peertjes uit glas, met in de klokhuis holte wat cranberries,
op mooi bord of schaaltje, ziet er niet alleen leuk uit, maar combineerd er ook goed bij.

Nagerecht;

Vanilleroomijs of straciatelli-ijs,
Pot ontpitte kersen op sap,
maizena of aardappel zetmeel,

Verwarm de kersen met sap in een pannetje en bind met wat maizena (aangeroerd met wat koud kersensap uit de pot. Lekker is een scheutje likeur erdoor of rum, maar het hoeft niet.
Doe het ijs in coupes of glazen schaaltjes en garneer met een toef slagroom en steek er een chocostick in of een suikerwafel of een kletskop koekje.

Sterkte, succes en een gezellige kerst!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon gerechten die jij ook voor het eerst gaat eten. Het is uitdagend he,
Dus eten moet ook een beetje uitdagend zijn..
Succes.!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1) Informeer bij je vriend naar de voorkeur smaak van je schoonouders.
2) Als je nu al begint met hun zo naar de ogen te kijken wat geeft dan de toekomst.
3) Jij bent jij, en geen marionet van je schoonouders, maak desnoods een lekkere stamppot en hiermee kun je aangeven, jullie zijn mijn gasten maar ik bepaal wat er gegeten wordt.
Goed uiteinde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doe eens gek...., neem ze mee UIT eten. Voor jou een zorg minder!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lekker zelf iedereen z'n kostje laten koken: het wordt zo wel heel makkelijk voor de gastvrouw. In plaats van een gourmet of fondueschotel te halen kun je zelf het vlees (een dag van tevoren) klaar maken. Maak er een afwisselende schotel van . Reken per persoon op 200 - 250 gr vlees. Ideaal voor Kerst en andere feestdagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk maar eens op deze site voor ideetjes op te doen:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/feestdagen.htm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing