wat is er beter knoflookpoeder of natuurlijke knoflook?

nou ik vind poeder veel makkelijker en handzamer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
23.8K

Het beste antwoord

Verse knoflook is gezonder en er zit meer smaak aan. Of dit voor jou bepaalt of het beter is hangt natuurlijk van jou af. In de supermarkt (koelvak bij de groente) zijn tubes verkrijgbaar met geperste knoflook. Die gebruik ik altijd, ze zijn zo goed als vers. ik vind dat lekkerder dan poeder, dat is toch al snel een beetje muf...

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het zijn verschillende producten, die niet altijd door elkaar gebruikt kunnen worden. Soms is verse knoflook beter, soms poeder, en soms kun je ze zelfs allebei gebruiken, want de smaak is niet volledig identiek. Zo kun je ok prima in een gerecht verse uien EN uienpoeder gebruiken.

Natuurlijk is poeder makkelijker en handzamer (als je te lui bent om een schilletje van een teentje knoflook te halen), maar dat bevat natuurlijk absoluut niet meer de goede eigenschappen en vitaminen uit knoflook. Alleen al daarom is het lekker om soms voor vers te kiezen. Een bolletje knoflook is ontzettend lang houdbaar.

Als tussenweg heb je trouwens ook nog knoflook (teentjes en gehakt) in een potje. Voor de luie mens net zo makkelijk als poeder, maar met een smaak die dichter in de buurt komt van vers.

Als je 'beter' bedoelt als in 'gezonder' dan wint de verse knoflook natuurlijk met ettelijke straatlengten van de gedroogde poeder. Die is lekker, maar ook niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Die teentjes in een potje zijn ideaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral die gemarineerde, met chili of italiaanse kruiden ...;)
Je vraag gaat over knofloop en wat is beter ?
In een reactie stond het al : beter voor de tandarts is het geen knoflook, grapje!
Als je kookt dan is het beter voor het resultaat om verse knoflook te gebruiken.

Voor gebruik zijn we gewend om verse knoflook klein te snijden of te persen, maar als je naar kookprogramma's kijkt, leer je soms iets wat je nog gebruikt ook...

Jamie Oliver maakt de heerlijkste gerechten in de oven.
Wij zijn daar toch iets minder bedreven in merk ik ook om mij heen, maar bovenop het gasfornuis lukt het ook.

Jamie Oliver heb ik teentjes knoflook zien "pletten" met een groot mes en zo erbij zien gooien zonder schoon te maken...!

Als je aardappelen bakt in de koekepan: plet een paar teentjes knoflook en gooi ze erbij: heerlijk met rozemarijn en/of tijm en een beetje zout.

Als je rundvlees "draadjesvlees" in de braadpan bereidt: plet een paar teentjes knoflook en gooi ze erbij: heerlijk met peper en zout.

Antwoord :
Als je kookt is het beter voor het resultaat om verse knoflook te gebruiken. Afhankelijk van je smaak één of meer.

Toegevoegd na 3 uur:
één of meer tenen.

Toegevoegd na 3 uur:
Van mijn Hindoestaanse vriendin heb ik geleerd om in de diepvries een zak gepelde tenen knoflook in voorraad te hebben om mee te koken, niet voor in de sla bijvoorbeeld. 's Zomers op de markt voor een paar euro te koop, en dát is nou makkelijk !

Toegevoegd na 9 uur:
Nog even iets rechtzetten: ik gebruik verse knoflook en als die (per ongeluk) op is heb ik reserve in de diepvries !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk weer eens iemand die het heeft over "draadjesvlees", heerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind jij dat ook zo lekker evertjan ? met blommige aardappelen en boontjes ? en gries met bes toe ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooooohhhh lekker ik kom ook eten!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker he, alex ? morgen maak ik van zelf gedraaid vlees gehaktballen (of hamburgers), weet nog niet, van dat zelfde heerlijke draadjesvlees ! verandering van spijs: doet eten!
Het is gewoon lekkerder om verse knoflook te gebruiken. Maar soms heb je geen tijd of zin om verse knoflook te kopen/snijden/persen. En dan is poeder een prima vervanger.

Let er wel op dat je poeder vaak beter wat later toe kan voegen dan je normaal gesproken met verse knoflook zou doen. Vaak zit er iets van zetmeel bij het poeder en dat kan bitter worden als het te lang opstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knoflookpoeder is wat milder van smaak dan verse knoflook maar wel vreselijk geconcentreerd, gebruik het met mate. Het poeder is beperkt houdbaar en trekt makkelijk vocht aan (en wordt dan bikkelhard. Tip: Houd ook het (strooi) potje waar het in zit niet boven een dampende pan!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijke knoflook is altijd het beste, vooral dan de jonge verse knollen die men veel duurder betaalt maar die wel veel sappiger zijn. Bij gebrek hieraan is de knoflookpuree, vooral italiaanse goed bekende merken, ook zeer goed; wel goed roeren anders blijft er een wit laagje zichtbaar.
Voor ovengerechten kan men de teentjes knoflook ongeschild toevoeren en ze achteraf pellen en de puree dan bij het gerecht mengen; is natuurlijk beetje meer werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter is lastig om te beantwoorden. Als je snel iets wilt toevoegen is knoflookpoeder perfect, bijvoorbeeld als je snel nog wat over een pizza wilt strooien, of geen zin hebt in stinkende vingers. Poeder geeft een gelijkmatiger smaak dan gewone knoflook, doordat je het fijner kan uitstrooien. Het is altijd handig om poeder te hebben staan, voor als je even geen knoflook hebt liggen. Zoals aangegeven: het poeder trekt veel vocht aan, dus droog bewaren en liefst niet boven een pan uitstrooien (maar in je hand).

Verse knoflook heeft een wat heftiger smaak en kan je goed gebruiken om een recept wat meer schwung te geven (sommige happen hebben iets meer knoflooksmaak dan anderen). Gebruik je liever geen gewone knoflook omdat het schillen zo lang duurt? Tip is om de boven- en onderkant van een teentje er af te snijden en dan een tik te geven op het teentje, bv met de zijkant van een mes of de onderkant van een glas. Als je dat stevig genoeg doet kan je het schilletje er zo aftrekken. Hou je niet zo van de geur? Snijd dan een teentje doormidden en haal het groene sprietje (dat heet de zweem) weg, daarzit het merendeel van de geur in.

Succes en eet smakelijk!