Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik zelf tomatensoep van verse tomaten maken als ik geen zeef heb?

ik heb altijd geleerd van mijn moeder dat ik een zeef nodig heb om tomaten te maken. Maar ik heb helemaal geen zeef in huis, omdat ik die helemaal niet nodig heb. Ik heb alleen een vergiet (en een heel klein theezeefje), maar ik denk niet dat ik die kan gebruiken om tomatensoep mee te maken, toch? En ik ga natuurlijk geen zeef kopen speciaal voor tomatensoep, als ik maar heel soms tomatensoep maak. Dus vraag ik mij af hoe ik dan tomatensoep kan maken.

Toegevoegd na 17 minuten:
n.a.v. de antwoorden: Ik heb écht geen zeef en ik heb al helemaal geen staafmixer

Toegevoegd na 18 minuten:
En ik heb ook geen blender in huis!

Toegevoegd na 20 minuten:
Eigenlijk moet mijn vraag zijn: hoe kan ik tomatensoep maken zonder staafmixer, blender of zeef (of andere dingen om iets fijn te maken)?

Toegevoegd na 48 minuten:
(of andere dingen... moet zijn andere elektrische apparaten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je hebt toch wel een vergiet? In dat geval kan je in de vergiet een laagje keukenpapier leggen en hier de soep op kieperen. Met een bolle soeplepel druk je alles uit en de pulp etc. blijft achter op het keukenpapier.
Weet je wat ook goed helpt om iets doorheen te zeven?
Die blauw-witte dunne doekjes die je in een pak koopt bij de Sorbo ptodukten in de super. Ze zijn bedoeld als een soort vaatdoekjes en hebben veel kleine gaatjes.

Zelf houd ik niet zo van die waterige soep en ik neem het liefst tomatenblokjes uit blik met sap of gewoon gepureerde tomaten in een pak of blik. Doet aan de smaak niets af en je hebt dan ook meer kleur aan de soep.
Wil je echter persé verse tomaten nemen, neem dan alleen het vruchtvlees ervan. Dat betekent dat je ze eerst moet ontvellen, dat uithollen met een lepeltje ( pitjes eruit ) en dan in stukjes snijden en stuk laten koken.
Blijven er voor jouw smaak te dikke stukjes over, dan kan je net zoals z vroeger deden zonder passeerzeef, de tomaten stukjes op een diep bord scheppen en met een vork stuk prakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een staafmixer lukt het prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zeef is om de velletjes en de pitjes weg te halen. je kunt de soep ook in de blender doen, eventueel eerst de velletjes verwijderen.
Je kunt natuurlijk ipv verse tomaten tomatenblokjes of gepureerde tomaten gebruiken dan heb je geen last van velletjes.
anneliez
13 jaar geleden
Ik ontvel de tomaten altijd eerst (kruisen, in kokend water, in koud water en de velletjes eraf trekken) en dan pureer ik de soep na het koken met de staafmixer. Ook fijn dat je de foelie dan niet hoeft te zoeken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon de soep koken volgens recept en dan van de ene pan in de andere gieten door een (grof geweven) thee- of andere doek. Pitjes en grof spul blijft dan achter, terwijl je soep prima doorloopt - al duurt het vaak wel iets langer dan bij een zeef. (Gebruik ook geen al te dicht geweven theedoek. In geval van nood voldoet een stuk van een (oude) panty ook prima.

Als je de tomaten vantevoren ontvelt en pitjes niet zo erg vindt, is zeven trouwens helemaal niet nodig ; een beetje grovere soep is ook prima te eten. Of schep het echt grove spul er uit met een schuimspaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6 Tomaten onvellen en ontpitten, dan in stukjes snijden. In een pan een beetje olijfolie warm maken . Fruit de ui in de olijfolie, doe de tomatenstukjes erbij en laat het geheel ongeveer 20 minuten zachtjes sudderen.Stamp de stukjes tomaat fijn met een pureestamper , dan vindt je bijna geen harde stukjes terug. Daarbij doe je de tijm, laurierblaadjes, peper en zout. Wanneer de tomaten tijdens het koken dreigen ‘droog’ te koken, kun je bouillon beetje bij beetje tijdens bijschenken Na 20 minuten schenk je de (rest van de 1 1/2 liter) bouillon erbij en laat dit samen even met de tomatenbrij koken. Mocht het nu geen volle tomaten smaak hebben , voeg dan een pakje tomatenpulp toe, en laat dit even meekoken. Dan heb je een super soepje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er afgelopen zomer de aardappelstamper op gezet.
had wel soep met stukjes, maar zeker niet te grof.
de smaak was er niet minder om.
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing