Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een bijzijonder smakelijke olijfolie met eterische witte truffelolie. Sterk dus. Hoever kan ik die verdunnen?

Hoe ver kan ik die verdunnen om daar vervolgens een fijne pesto van te maken? En met welke olie zou dat dan het beste smaken? Of is deze olie een geheel verkeerde keuze, dat kan ook. Ik heb deze olie gekregen en de verkoopster kon vertellen dat dit prima geschikt zou zijn voor het maken van pesto, echter ik heb mijn twijfels. Welk kookfenomeen kan mij uit de brand helpen? Ik maak als een goede pesto durf ik te beweren maar wil het nu naar een hoger plan trekken. Vandaar de verdieping in de olie. Andere tips voor hemelse pesto zijn natuurlijk ook welkom.......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben het met je twijfels eens. Ik zou deze heerlijke truffelolie alleen maar gebruiken voor smaakaccent. In pesta spelen veel aparte ingredienten mee in de 'symfonie'van smaken. Als jouw olie zo heerlijk aromatisch is zou ik hem aan het eind van een bereiding als smaakaccent over het gerecht druppelen. Een leuk idee is aan lauwe aardappelsalade van gourmet aardappeltjes, met een klein beetje lente ui, wat lauwe kippenbouillon, een zuuraccent van citroen of mooie azijn en dan die olie erover. Simpel is het woord. Je kan ook een pasta maken als voorgerecht met wat groen gehakte kruiden, een goeie snuif peper en dan weer die olie. Verder niets. Of iets met bos-champignons, lauw als voorgerecht en dan weer die olie aan het eind er over. Veel succes hiermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou een droge pesto maken, en dan de truffelolie toevoegen, tot je de smaak goed vind. En dan eventueel aanvullen met wat normale olijfolie. Dus verdunnen in het gerecht, en niet vantevoren. Zo hou je mooi geconcentreerde truffelolie voor andere gerechten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AAAAAAAAAARGH!!! mijn keukenchef zou mij de nek omdraaien....
Maak een gewone lekkere pesto:
bassillicum, parmezaanse kaas, pijnboompitjes, zout peper, beetje knoflook(vers of pulp, poeder),in de blender, en beetje grof laten, zodat ie nog een beetje structuur heeft.

Als je geen bassillicum hebt kun je ook rucola pesto maken of 50/50 echter heeft rucola wel een iets sterkere eigen smaak.

Probeer ook eens (zelf bedacht) een pesto te maken met zongedroogde tomaten, walnoten, bassilicum

eigenlijk heb ik er geen vast recept voor de pesto alles een beetje op gevoel, de olie er langzaam doorheen schenken, dan krijg je een mooie binding en schiet je pesto niet zo snel in de schift.

Toegevoegd na 2 minuten:
helemaal vergeten, etherische olien zijn gevoelig voor warmte, etc, dus ik zal je truffelolie als je die wilt gebruiken, er pas op het laatst doordoen, of in een schenkflesje op tafel zetten en zo vers je gerechten ermee bedruppellen.

Veel kookplezier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding