Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet een varkenshaas in de pan, en goed het in z'n werk?

Eventueel nog met wen voor gerecht erbij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ongeveer 30 min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal het vlees op tijd uit de koelkast en droog het af. Het smalle uiteinde sla ik altijd om en zet het vast met een cocktailprikkertje. Bak de varkenshaas aan alle kanten op een matig hoog vuur in boter of olie. Doe daarna de deksel op de pan en laat op een zacht vuurtje een kwartier à 20 minuten gaarsmoren. De jus gebruik ik om een sausje mee te maken met o.a. champignons, terwijl het haasje ingepakt in aluminiumfolie nog even doorgaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even in de pan dichtschroeien (Rondom bruin laten worden) en dan met een scheutje wijn, een uitje en wat rozemarijn 10-15 minuten bij 180g in de oven. Iets langer als je deze compleet doorbakken wilt, en niet licht roza.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het platte smalle puntje van de varkenshaar omklappen en vastzetten met een cocktailprikker. Zo gaart je stuk vlees heel gelijkmatig. Kruiden met zout en peper en in boter met olie aan alle kanten aanbakken op hoog vuur. Vuur temperen en bij geregeld omkeren een minuut of 15 garen. Dan uit de pan en onder aluminiumfolie laten rusten (minuut of 10). In het bakvet snel ui, knoflook en champignons aanfruiten. Room of kookroom erbij, peper en zout of wat maggi en peterselie. Even laten koken tot een gebonden saus, goed naproeven en de varkenshaas in mooie dikke plakken gesneden nog even met het vuur uit in de saus leggen.

Serveren met gebakken aardappeltjes, gemengde salade, of broccoli.

Smakelijk eten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak mijn varkenshaasje gewoon in een koekenpan.
het vlees droogdeppen.
Peper en zout en iets paprikapoeder erop.
(om het mooi bruin te laten worden)
En dan gewoon op middelmatig vuur.
Omdraaien en erbij blijven.
Een beetje het vlees blijven bewegen in de pan.
En dan praten we over plus-minus 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn varkenshaasjes bak ik als volgt:
Half uurtje voor gebruik uit de koelkast op kamertemperatuur laten komen.
Dit komt de smaak van het vlees ten goede.
Doe er alleen peper op.
Neem eenderde pakje bertolli en doosje kruidenboter, laat dit bruin worden,
Bak de varkenshaasjes snel rondom bruin, niet afblussen met water of wijn.
Verwarm ondertusssen oven voor op 150 graden.
Doe vlees + jus in de ovenschaal en laat dit ongeveer
15 min in de oven staan.
Schep paar keer de jus over de varkenshaasjes.
Neem een heel scherp mesje en maak aan de onderzijde in het dikke stuk een kleine inkeping en let goed op de kleur.
Een varkenshaasje hoort rose van binnen te zijn.

Tip: Leg de varkenshaasjes vast op de borden, doe over de staart klein beetje van de saus.
Paar friemeltjes sla, plakje kiwi, snoeptomaatje aan plakjes, wat alfalfa en iets peterselie.
Lekker feestelijk.

Serveer met rest champignonroomsaus, witlofsalade en gebakken aardappels of aardappeltjes in de schil.
Eetsmakelijk.

Toegevoegd na 18 minuten:
I.P.V. een scherp mesje om te kijken of het binnenin al goed is, kun je ook een sateprikker nemen.
Prik deze 10 tellen in het vlees op het dikste gedeelte.
Haal sateprikker er dan uit en leg hem op je lip.
Is deze warm, is het vlees goed.

Toegevoegd na 18 minuten:
I.P.V. een scherp mesje om te kijken of het binnenin al goed is, kun je ook een sateprikker nemen.
Prik deze 10 tellen in het vlees op het dikste gedeelte.
Haal sateprikker er dan uit en leg hem op je lip.
Is deze warm, is het vlees goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schroei hem altijd dicht in een grillpan en bij ongeveer 110 graden in de oven door laten trekken. zo droogt ie niet uit en blijft mooi "sappig"
Probeer ook eens in bladerdeeg met duxelles gevuld, of in een mantel van serranoham, of met een mie de pain korst
Bij 70 / 75 graden kerntemperatuur heb je hem meestal mooi roze van binnen en toch goed gaar.

Is trouwens ook een metthode van schonend garen, er gaat bijna geen vleesvocht verloren omdat je hem bij lagere temperatuur doorgaart, en het vlees krimpt dus bijna niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing