wat kan ik bereiden met suikerbiet? (zie beschrijving)
Hoi, ik heb een suikerbiet, ik heb er nog niks mee gedaan, want hij is net van het land. Wat kan ik hiermee bereiden? Hoe kan ik er iets lekkers van maken?
(el eerst eventjes de modder eraf geborsteld onder de kraan) Het sap ervan is mierzoet, maar heeft ook iets worteligs, iets bietigs.... meteen gaan mijn gedachten allerlei kanten op wat ik hiermee zou kunnen zoeten in plaats van geraffineerde suiker te gebruiken, dus ik heb besloten het sap in blokjes in te vriezen. Van de pulp ga ik strakjes een heerlijke carrot cake maken. Samen met het pulp van geperste winterpeen + kruiden (gember, snufje keltisch zeezout, kaneel en nootmuskaat) + biologische sinaasappelschil zeist + walnoten + lekker vette roomboter + glutenvrij meel (boekweitmeel/maïsmeel/rijstmeel)
Misschien voeg ik op het laatst nog wat dadels (zonder pit) toe als het beslag toch niet zoet genoeg blijkt.
(zie ook paleo recepten elders op internet) Het is veels te veel pulp voor een bakplaat met worteltaart, dus het lijkt me dat ik flink wat pulp ga overhouden voor het maken van zoete koekjes, notencakes en vegaburgers etcetera.
Het pulp lijkt me ideaal in combinatie met santen (kokosroom) om kokoskoekjes te maken. Of mijn eigen variant van de Bountyreep..... Het zou me overigens niks verbazen als door een Bounty al suikerbietenpulp zit, want fabrikanten verwerken het immers ook door jus d’orange met vruchtvlees.
;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.