Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou je gras als voedsel kunnen gebruiken?

Zou je gras in recepten kunnen verwerken? Het ziet er niet vies uit, stinkt niet, het lijkt me ook niet giftig en is bijna onbeperkt beschikbaar. Toch ken ik geen eetbare toepassingen voor gras.

paulus811
13 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Onze maag en darmen zijn niet in staat gras te verteren.
We zijn ook geen herkauwers zoals koeien, geiten enz.
Ook heeft b.v. een koe meer magen om gras te kunnen verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als ik kijk naar mijn katten; die eten gras als hun maag geirriteerd is, om makkelijker te kunnen kotsen.
lijkt me dus niet aantrekkelijk.
misschien als je het heel fijn maakt en kookt, maar geef mijn portie toch maar aan fikkie (oh nee, sneu voor fikkie ;))
13 jaar geleden
Gras is vrij bitter en daarom niet zo lekker, dus voor de smaak hoef je het niet te doen. Bovendien kunnen we de celwanden niet afbreken (daar heb je cellulase voor nodig, een stof die zoogdieren niet aan kunnen maken, koeien hebben daar bv bacterien voor). Je zou het kunnen gebruiken voor de mooie kleur en eventueel de structuur, maar 'voedsel' is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wij kunnen de celwanden van gras niet afbreken. Dat is de reden dat veel grasetende dieren herkauwen, door het een tijdje te laten weken in maagsappen en daarna nog een keer te kauwen kunnen ze de celwanden wel afbreken. Paarden herkauwen niet maar kunnen wel gras eten door speciale enzymen die ze aanmaken in de blinde darm. Deze is bij paarden (en konijnen) behoorlijk groot en wel belangrijk in tegenstelling tot bij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing