Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeveel water moet je brocolli koken?

Weinig, half, of helemaal onder water? Ik heb mijn stoompan uitgeleend, en moet het nu in gewoon water koken. Ik wil niet dat er teveel vitamines verloren gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

Dat hangt er vanaf hoeveel brokolie je hebt als je best wel een volle pan hebt zou ik een volle pan water gebruiken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de broccoli allemaal (net) onder water zit, dan heb je genoeg water. Een pan vol is dus niet nodig, maar de broccoli moet wel onder water zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is hoe ik ook mijn groenten kook en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. :) Eetze alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kook je geen broccoli (en bloemkool en dergelijke), zo kook je bladgroenten en aardappels. Het droogt toch ook net uit met het stomen ?
Op deze manier kook je geen groente, maar soep ; alle smaak gaat in het water zitten, en bovendien verwarm je relatief veel te veel water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, sorry ; ik zat aan kolen als spruitjes en boontjes te denken ; mijn fout. Ik kook gewoon te weinig groente ; bijna alles gaat in de oven, de stoof of de stoom hier.
Van spinazie krijg je zo DROOG al een pan vol water ;-)
Volle pan kokend water maar wel het deksel erop laten tijdens het koken daardoor is het eerder gaar en gaan geen vitamines verloren.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Bodempje is genoeg, als het maar niet droogkookt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee glazen (longdrink) water is voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af hoeveel brocolli je hebt.
Maar de brocolli moet onder water staan.. Anders droogt het uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit, zolang alles maar onder water is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf gebruik ik maar een bodempje water en ik krijg er heerlijke roosjes van met nog een beetje 'bite' en dat vinden wij het lekkerst.

Wat je ook eens moet proberen ( de knoflook kan je gerust weghalen als je dat niet lekker vindt);

Verhit wat olijfolie in een pan en bak hierin 2 teentjes knoflook 1 minuutje aan.
Voeg de broccoli toe en bak 1 minuutje mee.
Doe er dan zo'n 60 ml. water bij en het deksel op de pan.
Laat afgedekt 2-3 minuten koken.
Deksel eraf en 1½ el. sojasaus en ½ theel. suiker toevoegen en doorroeren. Nog 1 minuutje doorkoken en als de brocolli naar jouw smaak gaar genoeg is nog besprenkelen met wat sesamolie (enkele drupjes, want dit heeft een sterke smaak). Mijn mannen vinden dit zo lekker met rijst en kip bijv. dat ze zodra ze broccoli in de koelkast zien liggen al vragen; " Toch wel met dat lekkere sausje en rijst hè?" Ik kom dus zelden aan gewoon koken meer toe. (^-^)

Toegevoegd na 9 uur:
Bijkomend voordeel van een bodempje water; Je vitamines blijven meer behouden. Deze lossen namelijk op in water. Kort koken en in weinig water is hiervoor het beste om de vitamines zoveel mogelijk in de groenten te behouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al : broccoli kook je niet, die gaar je voornamelijk door stoom. Heb je geen stoompan, dan is een bodempje kokend water ruim voldoende om - met het deksel op de pan - alle broccoli gaar te krijgen. Eventueel kun je trouwens ook een zeef oid als inzet gebruiken om alsnog in de gewone pan te kunnen stomen.

Ook lekker trouwens is smoren : dus eerst een klontje boter smelten in de (kook)pan, broccoli erbij en even aanstoven, en dan ongeveer 150-200 cc water erbij, deksel op de pan en smoren maar. (Ook ongeveer 15-20 minuten, afhankelijk van hoe gaar je het wilt hebben).

Daarnaast kun je broccoli trouwens ook heel goed roerbakken of in ovenschotels verwerken ; een paar daagjes zonder stoompan moet best kunnen lukken dus ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je opheldering (ook bij mijn antwoord) - weer wat geleerd! :) +
Broccoli in een pan met water en juist genoeg. Zout bijvoegen, koken al denté, en direct laten schrikken onder koud stromend water, dan afstoven met een klontje boter, wat muskaatnoot , zout en peper.

( het koken in licht gezouten water en laten schrikken onder koud water noemt wel ook "rafraichiren" en wordt gebruikt om de mooie kleur te behouden.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is dus wat 'juist genoeg' is - een 'pan met water' als in een volle pan is echt teveel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding