Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn kids & ik hebben een overdosis hazelnoten geraapt. wie kan ons helpen aan een makkelijk recept (liefst met foto)om de hazelnoten in te verwerken?

de kinderen bakken en kokkerellen graag en kunnen dat zonder mijn hulp (huhum) ik zoek dus een recept waarbij geen tassen vol andere ingrediënten nodig zijn, en waar ze geen uren mee bezig zijn om het resultaat te kunnen proeven. ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik wens je vooral veel sterkte (en mezelf ook want wij hebben gisteren ook een zak verzameld)

Sterkte vanwege het OPENBREKEN van die dingen
(ik gok dat jij ze niet zonder schil hebt gevonden, ha ha). Dat uitpakken kunnen mijn kinderen nl nog niet alleen dus......

Wij gaan er dit jaar eens hazelnoot pasta van maken, zie recept.

succes!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Geen recept, maar misschien een idee: maal ze fijn (of een deel ervan) met de staafmixer, steeds kleine hoeveelheden. Maakt een enorme herrie, leuk bijeffect ;-)
De gemalen noten zijn heerlijk door de kwark, yoghurt etcetc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker dessert:
Hazelnoot-karamelzabaglione

Ingrediënten voor 8 personen
- 200 g blanke hazelnoten (zonder vlies)
- 200 g fijne tafelsuiker
- 12 eierdooiers
- 3 el mascarpone
- harde koekjes zoals cantuccini of amaretti
- evt. 1-2 el droge oloroso sherry

Voorbereiding
Maal de hazelnoten fijn in een keukenmachine of met een notenmolentje en week ze 1 nacht in 400 ml water.
Schenk de hazelnootmelk door een schone doek in een zeef en vang de melk op. Druk met behulp van de doek zoveel mogelijk melk uit de hazelnoten.

Bereidingswijze
Laat 100 g suiker in een steelpan met dikke bodem langzaam smelten op matig vuur. Niet roeren! Draai de pan evt. wat schuin rond om de karamel goed te verdelen.
Voeg evt. een lepel water toe wanneer het te hard gaat. Haal de pan als de karamel mooi van kleur is direct van het
vuur en roer de mascarpone erdoor. Wanneer de karamel al te hard is geworden kun je deze weer op laag vuur verwarmen.

Klop alle eierdooiers in een metalen kom met de rest van de suiker met een mixer of garde tot het mengsel schuimt en bleek van kleur is. Zet de kom op een pan zacht kokend water. Blijf voortdurend kloppen en voeg beetje bij beetje de hazelnootmelk toe tot het mengsel begint te
binden.
Blijf kloppen tot de sabayon dik en lobbig is. Voeg evt. de sherry toe. Roer 1 el van de karamel (gebruik de rest evt. voor broodbeleg) los met wat van de sabayon en
spatel het dan snel en zo voorzichtig mogelijk door de sabayon om zo min mogelijk luchtigheid te verliezen.

Serveertips
Breek de koekjes in stukjes en verdeel over 6-8 kleine glaasjes. Schenk de sabayon erover en
serveer direct.

Bron
Delicious. apr. 2009

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nog een recept: Gemarmerde Hazelnoottulband. Deze past hier niet meer onder, dus heb ik hem als reactie toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van kleine (cup)cakejes,met fijngehakte hazelnoten in mokkacreme.

Cakejes maken in de oven (zoals je dat altijd doet).
Hazelnoten met mes fijnhakken.

Mokkacreme maken.
125 gr. boter
50 gr. poedersuiker
2 theelepels oploskoffie (moet al wel opgelost zijn)

Dit is ongeveer voor 8 a 10 cakejes.

In een steelpannetje de boter zacht roeren, doe de poedersuiker erbij en de oploskoffie (doe er meer bij als je een sterkere smaak aan de mokka wilt hebben).
Blijven roeren tot je een stevige massa heb.
Deze massa kan je in een spuitzak of toefjesspuit doen, en daarna op de cakejes spuiten.
Strooi daarna de gehakte hazelnootjes over de mokka creme.
Laat de creme even afkoelen om op te stijven.

(Heb ik ooit eens voor mijn dochter gemaakt om op school uit te delen).

Veel plezier (kan niet wachten om te proeven ;-)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eigen hazelnoot chocoreep! Verwarm een witte / pure / bruine normale reep op in een bakje op een bak warm water en verdeel daarna de noten erdoor! Af laten koelen op een bakplaat, lijkt me heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze carameliseren dan zijn ze heerlijk bij thee en/of borrel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst branden voor de smaak.het hele gebeuren op een bakplaat oven op 200,wel er bij blijven 2 a 3 minuten.dan overdoen in een kom.
ik heb bij de aldi chocoladeletters zien liggen. 25 cent ps.
inslaan dus.letters smelten,au bain mari.tot 32graden c.
gemalen hazelnoten erdoor mengen of heel..stukjes fruit,marshmallow..op 100 gram chocolade 20 gram boter toevoegen kamer temperatuur, als laatste.(voor de hardheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de tokkies moet het niet lang duren hea?
Ik heb eigenlijk geen zin om alles op te schrijven wat in grootmoeders receptenboek staat ;) dus ik stuur je gwn een linkje ;) (Kijk bij 'Bronnen:')

Groetjess
'NoNickname
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing