Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In kookprogramma's zie je dikwijls dat de kok of iemand van iets proeft en daarna de lepel terug in de pot steekt, is dat niet vies?

Toegevoegd na 9 minuten:
Hygiene in de keuken is toch het belangrijkste dacht ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Volgens GMP ( Good Manufacturing Progresses) is het "not done " ..

Het is zelfs volgens de HACCP (Hazzard Analyses Critical Control Points) norm zelfs volledig verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja natuurlijk is dat vies en het hoort ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is vies en zeker niet professioneel!

Een goede kok pakt een aparte lepel om te proeven en gebruikt deze maar 1 keer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee,dat is niet vies. Ik heb er ook op gelet maar dat wordt alleen maar gedaan wanneer het voedsel kokend heet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt, maar het hoort niet. In drukte heb je niet altijd de tijd om even naar de kast te lopen om een apart lepeltje te pakken, en daarbij verdampt eventueel achterblijvend vocht zó snel in een warme keuken, dat het weinig kwaad kan. Als het goed is, vegen ze de lepel wél even af aan een schort.

Zelf deed ik het ook wel tijdens mijn kokstijd, zolang de gasten het maar NOOIT zien. Het is ook relatief onschuldig. In de lucht die je uitademt zitten ook bacteriën.

Ach, de dingen die in een keuken gebeuren wíl je écht niet weten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook !maar nee hoor men likt de vingers lepel enz , en de zgn topchefs denken helemaal dat het voor hen niet geld. Daarbij met baarden ,lange haren ,vette bezwete koppen boven de pannen Br Br ik ben klaar met eten . Weten ze niet dat een persoon minimaal 100 haren per dag verliest , baard en snor nog niet geteld .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je even snoept is het niet erg. want de bacteriën verdwijnen toch weer als iets kokend heet is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing