Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik mijn pastasaus minder waterig?

Als ik pastasaus maak, wordt deze vaak te waterig. Ik gebruik meestal zo'n kartonnen pakje tomatensaus van de AH, en doe er dan wat groente bij (soms een mix, soms zelf los wat ik heb liggen). Soms ook met gehakt. Maar de ene keer wordt de saus veel wateriger dan de andere keer, en ik heb geen idee waarom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
54.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Als je een beetje allesbinder of bloem toevoegt is dit zo verholpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aardappelzetmeel en maizena helpt ook prima. Ook met eieren kan je sauzen binden. Mogelijkheden genoeg dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan meerdere redenen hebben.
Er komt veel vet/ vocht uit de gehakt, dus kan je na de gehakt rul gebakken te hebben, beter even wat vocht afgieten.

Je saus goed doorkoken, dan verdamt er ook veel vocht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groenten geven ook vocht af, je kunt de asus wat langer laten koken, dan wordt hij weer dikker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pastasaus heeft tijd nodig om de smaken te laten ontwikkelen en in te dikken. Laat de pastasaus gerust 2 uur zachtjes pruttelen, dat maakt de smaak veel intenser en de saus minder waterig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat je ook groenten en gehakt toevoegt. Beste is om hiervan na het bakken het vocht af te gieten. En uiteraard pas daarna de saus erbij te doen. Zelf doe ik na het bakken altijd een klein blikje tomatenpuree erbij, dat versterkt de smaak en bind de saus ook (een beetje).
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Een zakje of pakje mix is NOOIT lekker. Gebruik liever verse spullen. Onder 'mix' in de vraag heb ik een zak voorgesneden Italiaanse groenten verstaan, niet een pakje droog spul van Honig of Knorr. Omdat daar veel teveel zout in zit is dat na twee uur pruttelen inderdaad niet lekker meer. Het zout verdampt namelijk niet. Zo maak ik bolognesesaus: - ontbijtspek beetje aanbakken
- winterpeen in kleine blokjes, bleekselderij in kleine blokjes en ui gesnipperd erbij meebakken (van alles ong. een ons)
- knoflook erbij
- gehakt er pluk voor pluk bij doen, niet in één keer het hele pak
- als de boel gaar is een bekertje melk erbij (gaat de saus mooi van glanzen)
- als de melk is opgenomen (10 min ongeveer) een flink glas wijn erbij (rood vind ik het lekkerst)
- wijn op laten nemen
- dan klein blikje tomatenpuree erbij
- dan pak gezeefde tomaten erbij, of fles (bio) sugo
- klein handje verse (of lepel) gedroogde italiaanse kruiden erbij
- zwarte peper erover malen
- twee uur zachtjes laten pruttelen Om het iets pittiger te maken, kan er een beetje chilipeper doorheen. Ik maak meestal 3x zoveel als ik nodig heb en vries het in.
Ik had dit ook vaak maar heb de oplossing gevonden. Je moet de groente beter bakken voordat je de mix en water erbij doet. Er zit anders nog veel te veel vocht in. Ook het water niet in een keer erbij doen maar in gedeeltes. Dan verdampt het sneller en regelmatiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papje maken van één à twee eetlepels maïzena met een beetje water, en dit even mee laten sudderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ten eerste zorgen dat het vocht uit het vlees en groenten is. Als het dan nog te nat is, zou je er wat bindmiddel in kunnen doen.

Persoonlijk vind ik pakjes niet lekker Wat je kan doen is zelf je bolognaise maken:
Voor de saus:
1 blik tomatenblojes.
1 glas droge rode wijn.
1 rundertablet

Dit op heel laag vuur 1.5 uur laten pruttelen.
Op het laats proeven en evt peper en zout toevoegen.

Voor de bolognaise:

1 ui
1 winterwortel
2 stengels bleekselderij
spekjes
rundergehakt
peper/zout

Snijdt alles heel fijn. Bak de spekjes en daarna het gehakt. Vervolgens de groenten. Doe er na 1.5 uur de saus bij. Heerlijke basis voor je pasta's Evt. knoflook er nog bij bakken is ook lekker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de groenten en vlees, goed doorbakken is, natuurlijk wel het vuur uitzetten. Deze niet 1.5 uur op laten staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begin met verse groentes die je klein snijdt, ui prei paprika selderij toevoegt bij gehakt dat is gebraden moet je gewoon zorgen dat je het deksel ván de pan houdt. die groenten hebben nogal een hoop vocht in zich en dat komt eruit. daar wil je wel een gedeelte van bewaren. Gebruik dan 1 of 2 lepels bloem en goed roeren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomatensaus, althans de Italiaanse versie, is een sterk ingekookte saus die je in een aantal varianten kunt maken. Omdat pasta in Italië als voorgerecht wordt gegeten gaan er op uien na doorgaans geen andere groenten in. Ik ben eerlijk gezegd ook geen voorstander van ingedikte groentesoep over mijn pasta. Alleen aubergines vind ik lekker als het wat beter gevuld mag zijn.

De smaak van de groenten gaat erop vooruit als je ze even aanbakt in een ruime pan waardoor er ook een hoeveelheid vocht verdampt. Aubergines kun je ontvochten door ze een poosje voor verwerken in plakken te snijden en er wat zout in te laten trekken, waarna je het vocht eraf kunt deppen.

Tenslotte zit er simpele geconcentreerde tomatenpuree, waarvoor je zes cent per blikje betaalt, veel meer smaak dan aan verse tomaten, zeker Nederlandse. Ik snap adviezen om verse tomaten te gebruiken voor saus nooit zo, ook niet qua gezondheidsaspecten. Tomaten zijn vooral gezond om de bioflavonoïden, lycopeen, die pas bij verwerking vrijkomen en dan met vet samen opgenomen kunnen worden door het lichaam. met dat geconcentreerde spul heb je ook geen bindmiddelen nodig, die de smaak ook niet bevorderen. Te waterige saus moet je gewoon inkoken of er bij voorbaat al niet teveel water indoen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon minder water of melk gebruiken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een saus waterig is moet je het gewoon nog even zonder deksel laten doorpruttelen totdat er wat meer water verdampt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding