Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stel je de kruiden van verschillende componenten binnen een maaltijd samen?

Ik maak bijvoorbeeld gegratineerde aardappels met rozemarijn. Hoe weet ik dan of (noem iets) sperziebonen met citroen er goed bij smaken of hoe kan ik bepalen welke kruiden goed zijn om bij mijn vlees te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
918

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan het natuurlijk opzoeken in een kookboek of googelen op je hoofdingredient.
Creatiever is het als je zelf gaat experimenteren. Er zijn wel wat algemene dingen, zoals dat je zuur het best kan combineren met zoet, maar het is leuk om het zelf te proberen.
Wat ik zelf doe, is dat ik voor mijn kruidenla, koelkast of voorraadkast ga staan en mij probeer voor te stellen hoe twee smaken bij elkaar in mijn mond zullen smaken. Als ik denk dat iets wel lekker zou kunnen zijn, probeer ik een hapje uit.
Als je het wat vaker doet, gaat het makkelijker en maak je soms verrassende combinaties. En soms mislukt het ook helemaal...
Een veilige methode is om eerst het kookboek te volgen en daar langzaam en voorzichtig variaties op te gaan maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naar eigen smaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon proberen. Rozemarijn, thym, basilicum(vleeskruid) en citroen kunnen naar mijn smaak prima bij elkaar. Je kan gerechten los van elkaar kruiden zoals jij noemt sperziebonen met citroen of alle gerechten met dezelfde kruiden bij elkaar trekken.
Persoonlijk vind ik deze kruiden bij elkaar ook lekker als mengsel om thee van te trekken. Fris opwekkende thee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik experimenteer graag met smaken die niet zo voor de hand lijken te liggen. Een grote tip die ik je kan geven is dat het moment van serveren of het moment van uitleggen heel belangrijk is. Mensen zijn over het algemeen minstens zo gevoelig voor hun eigen verwachtingen, als voor smaken (en al helemaal voor nieuwe smaken).

Vertel vol overtuiging welke smaken je hebt gecombineerd, hoe vergezocht ook. Vertel het alsof het iets geniaals is, waar je goed over hebt nagedacht. Heb je waarschijnlijk ook (of het nou gelukt is of niet), dus wees niet bescheiden. Mensen zullen je eten er echt beter van waarderen.

Frans accent optioneel. ;->

En sorry voor het non-antwoord, inhoudelijke kruiden-tips kan ik beter aan anderen over laten. (-:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding