Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel gram gekookte rijst/pasta moet je rekenen per persoon?

Ik weet dat je 100 gram ongekookt rijst/pasta per persoon moet berekenen. maar hoeveel is dat dan bij gekookte rijst?

Toegevoegd na 11 minuten:
En wat voor advies geef je dan 100 gram gekookte rijst? en dus 50 gram ongekookt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De gekookte hoeveelheid is ongeveer twee keer zoveel. Dat wordt bij 100 gram (vind ik erg veel voor één persoon, ik zou de helft nemen - maar het hangt er helemaal vanaf of de eters opgroeiend jongens of bejaarde dames zijn) dus 200 gram.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is voor rijst (net als voor aardappelen) moeilijk aan te geven hoeveel er per persoon nodig is. Als bijgerecht is 75 gram ongekookte rijst per persoon doorgaans voldoende.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik doe altijd 1 koffie kopje per persoon is genoeg
Althans hier voor ons ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat is dan de maat van dat kopje? Espresso of cappuccino? Een kopje is niet echt een handige rekenmaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook, precies goed! hele handige maatbeker!
De portiegrootte voor rijst is afhankelijk van de samenstelling van de maaltijd. Daarnaast spelen ook leeftijd, lengte en de hoeveelheid lichaamsbeweging een rol. Het voedingscentrum adviseert 200 tot 250 gram gekookte rijst per persoon. Lassie hanteert de portiegrootte van 200 gram gekookte rijst. Dit komt overeen met ongeveer 75 gram ongekookte rijst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En hoeveel water moet je dan rekenen?
Ik kook in mijn rijstkoker een kilo zilvervliesrijst tegelijk en vries deze in. In zakjes met circa 150 gr. per persoon. Wat minder dan bij witte rijst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image