Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag je bonen uit een glazen pot niet aan de kook brengen? (Ik wil er een stevig soepje van maken)

Toegevoegd na 11 minuten:
uh, ja, uh, ik vraag dus niet om recepten ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
19.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ze worden papperig. Ik gebruik vaak een heel of half potje witte bonen om mijn tomatensoep te binden. Dan is dat geen probleem en ik zet ook de staafmixer nog eens in. Eventueel wat soepgroente meekoken en uiteraard wat balletjes. Wil je minestronesoep dan zou ik ze inderdaad alleen maar even meewarmen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@steketee: ! Tomatensoep houdt wel iets meer in dan het tot pap koken van een potje witte bonen in tomatensaus. Maar het is echt heel weinig werk. Met bouillon van een blokje, één of twee blikjes tomatenpuree, een uitje, wat (Italiaanse) gedroogde kruiden en eventueel soepgroente en die witte bonen maak je een soep waarmee je echt wel voor de dag kunt komen in een gezelschap dat lekker eten weet te waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh? Toch denk ik nog steeds dat we niet dezelfde smaak hebben ;0 Wat betekent LOL trouwens? en die hoekjes ervoor en erachter?

Andere antwoorden (5)

Waarom zou dat niet mogen?

Als je bruinebonensoep maakt en je gebruikt bonen uit pot, dan zul je die toch echt aan de kook moeten brengen.
Dat geldt trouwens ook voor chili con carne.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze dan kapot koken.... maar als je er een soepje van wilt maken is dat juist prima! Dus: lekker koken!
Ik zou anders niet weten waarom je ze niet zou "mogen" koken, volgens mij kan dat echt geen kwaad en ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat dat niet zou mogen...
Volgens mij bedoelt men dat je ze niet HOEFT te koken omdat ze al gaar zijn.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn het kennelijk nogal eens met elkaar! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha die Keesvi, dank voor je +1, maar ehh... klik dan ook nog efkes op het duimp[je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry... Done!
Volgens mij is dat omdat de bonen dan stuk koken. Als je er soep van gaat maken maakt dat dus niet uit, want dan wil je dat ook. Maar als je het bijv. in een taco stopt is het niet lekker als het een papje geworden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het stukgaan is er volgens mij nog een reden, en die zou belangrijker kunnen zijn. Door ze te koken gaan namelijk vitamines verloren. Om de voedingswaarde niet te veel achteruit te laten gaan is het daarom beter om ze alleen even op te warmen.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Het enigste waarvoor aanbevolen wordt om groenten uit blik of pot niet te laten koken maat tot het kookpunt te verwarmen, is om vitamineverlies te voorkomen.
Groenten die bestemd zijn voor conservering worden nl. zo snel mogelijk verwerk, door ze eerst te steriliseren treedt een miniem vitamineverlies op. Ook groentenconserven hebben dus best nog wel vitamines.
Bij verse groenten treedt dit ook op. Tijdens het vervoer en bewaren en vooral bij lang koken of in het water te laten staan, treedt er ook vitamineverlies op en door langer te koken natuurlijk steeds meer.
Blik-of potgroenten moeten dus alleen opgewarmd worden om ze krokant en vitamine-/mineralen rijk te houden en nergens anders voor.
Kook je boontjes dus lekker, Voor een bonensoep vind ik ze zacht ook lekkerder. Door er op het laatst verse groenten kort mee te laten koken zodat ze beetgaar blijven, heb je het vitamineverllies v.d. bonen alweer opgeheven. Trouwens, soepgroenten tot 'snot' koken zal je toch niet doen! Op het eind, kort voor het opdienen nog wat verse selderie fijnhakken en erover strooien, is ook goed en lekker.;)

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik zag net je eerder reactie op het feit dat bonen winig vitamine hebben en dat is zo. Ze bevatten alleen vit. 11(60 mcg) en vit. C (1,5 mg) per 150 gr.
Maar ze bevatten wel veel waardevolle mineralen zoals;natrium, kalium,calcium,veel fosfor (225 mg),magnesium, ijzer, koper en zink. Deze verliezen is ook jammer. Vandaar dat ook geadviseerd wordt om bonen in een pot niet te laten koken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding