Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik boter van macademia noten?

(Boter om mee te koken - ter vervanging van vloeibare boter of ter vervanging van Blue Band.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Probeer het met een recept voor pindakaas.
"Pinda's" vervangen door "macademia's", en gewoon pindaolie en zout gebruiken. Pas de hoeveelheid olie aan aan de smeuigheid (?).
Zou toch moeten lukken.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:51:32
Of bedoel je niet "macademia butter" zoals "peanut butter"?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is onmogelijk, maar je vraag zal wel zijn macadamia-boter van macadamia-noten...

Net zoals je mayonaise maakt... Het is een emulsie, dus Maak de noten heel fijn van structuur, blenden dus... Doe er dan olie bij en dan mosterd wellicht, roeren en roeren en dan azijn en olie erbij, dus net als mayonaise naar mijn mening... Maar dan niet beginnen met ei, maar met macadamia-blendsel... Zo zou ik het doen uit mijn hoofd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik in deze mijn gezond verstand, en heb dus niet echt referenties. Over het algemeen wordt olie of vet gewonnen door de stof (zonnebloempitten, pinda's, olijven enz.) uit te persen, evt nadat ze vermalen zijn, eventueel kun je ook nog centrifugeren en verwarmen om de vetten eruit te krijgen. Dat verwarmen lijkt me vooral nodig indien het vet van macademia's niet vloeibaar (olie) maar vast (boter) is bij kamertemperatuur.
Ik zou geen andere ingredienten toevoegen, maar dus beginnen met experimenteren met malen, persen, centrifugeren en evt verwarmen. In principe zou dat moeten kunnen lukken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing