Hoe krijg je nasi net als bij de chinees?

al aardig wat dingen geprobeerd maar het smaakt toch altijd anders, wat is de manier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
26.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd naar de antwoorden. Geldt ook voor de Bami trouwens :-) Het lukt ons ook niet die smaak te krijgen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad bij de bami lukt het ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene Chinees is ook de andere niet... Het smaakt echt niet overal even lekker.

Het beste antwoord

Het is de eenvoud zelve:
3 kopjes water aan de kook brengen en 2 kopjes rijst (basmati) toevoegen en bijna 20 minuten heel zachtjes laten koken. Onder af en toe doorroeren de rijst af laten koelen. Ev. kun je een paar eieren loskloppen en roerbakken.

In de wok een beetje olie gieten, een gesnipperde ui en een prei alsmede een pakje gesneden ham toevoegen. FF bakken rijst en ei erbij en je hebt een heerlijke nasi zoals van de chinees.

Je kan de basisnasi uitbreiden met stukjes vlees touge, paprika en sambal. Persoonlijk gebruik ik ook een beetje vetsin of a-si-no-moto. Maar is geen must
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Probeer eens bij de plaatselijke chinees het recept te vragen. Nee heb je,ja kun je krijgen zeker als je er vaak komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de chhinees bij jou in de buurt goed kent,vraag dan of je een dag vrijwillig mee mag helpen in de keuken.
Nee heb je ,,ja kun je krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het recept opvragen bij de plaatselijke Chinees is wel een heel makkelijk antwoord!
In die nasi zit eigenlijk niet zoveel. Ik probeer hem ook wel eens na te bootsen en kom eigenlijk best in de buurt, ik zal vertellen wat ik doe.
Uitje fruiten
Knoflook (3 stuks) erbij
Tomaat in stukjes erbij
Wat Chinese kool erbij (halve kool)
Wat ham in kleine stukjes
De gekookte rijst erbij
Tijdens het opbakken twee maggiblokjes erbij doen en twee rouwe eieren erbij. Zodra de eieren niet meer rauw zijn doe ik
er wat sojasaus bij.
Dan kom ik heel erg in de buurt van de nasi van de Chinees.

Wat je nog zou kunnen doen is naar de plaatselijke toko gaan en dan vragen naar nasi kruiden, dat is het enige! Want met die nasi van mij kom je toch echt wel in de buurt!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Edje40, goed antwoord is de juiste sojasaus wel bepalend voor de smaak. Misschien wil je merk en type nog even vermelden, want hier in de toko zijn er al tientallen soorten te koop. En wat meestal zie in de nasi is prei en dat zie ik niet in jouw recept. Maar een beetje creativiteit voor de kok die het gaat maken moet kunnen.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ik gebruik koop ik dus alleen bij de Toko: Kikkoman, naturally brewed Soy Sauce. Prei is natuurlijk ook prima, is denk ik om het even voor de smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem aan dat je drie TEENTJES knoflook bedoeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah ja, anders heb je toch wel een probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je het al naar binnen krijgt, dan gaan de volgende dag al je collega`s onderuit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En iedereen die ervan gegeten heeft heeft de schijterij :)
Om je nasi exact te krijgen zoals bij de Chinees is erg moeilijk.
Wij Hollanders gebruiken te veel zakjes kruiden en allerlei smaakjes wat helemaal niet nodig is.
Probeer je nasi of bami eens op deze manier te maken:

Voor twee personen
200/250 gr. basmati rijst
150 gr. klein gesneden kipfile
125 gr. magere spekblokjes
1 grote of 2 kleine prei (ong. 500gr.)
1 ei
peper-zout
1 kip bouillonblokje

* Kook de rijst met wat zout 8 min in ruim water, giet af en laat 10 min. staan met de deksel op de pan.
* Bak de spekblokjes uit in wat zonnebloemolie, niet te bruin en haal ze uit de pan.
* Bak de kipfilestukjes in het vet vd spekjes en strooi er wat peper over, haal ook deze uit de pan.
* Roerbak de kleingesneden prei ringen in het zelfde vet, doe er event. wat olie bij als het nodig is.
*Kluts het ei en roerbak deze even mee tot hij gaar en korrelig is.
* Doe de spekjes en de gebakken kip weer terug bij het preimengsel
* verkruimel een hele of halve kip bouillon tablet erboven en roer alles goed door.
* Roer tot slot de gekookte rijst door het mengsel.

Dit is een simpele doch lekkere nasi.
Dit gerecht kun je ook maken met bami en ipv de prei een zak oosterse groenten vd Aldi gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geef er komkommer en kroepoek bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zulke luxe nasi krijg je bij mijn Chinees echt niet hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het maar eens en je wilt nooit geen andere meer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik zeker doen Loes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een HEERLIJK recept. Dit ga ik zeker proberen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuuuurlijk, trassie lekker, weet je dat er tegenwoordig ook trassie in poedervorm is.
Te koop bij oa de toko, superhandig en geen stinkhanden, klein half theelepeltje is voldoende :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook handig gedaan zo ;)
Bij de chinees gooien ze bijna overal smaakversterker in. Zelfs in de nasi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ongetwijfeld ook van invloed is op de smaak is, dat veel chinezen veel gerechten in grote hoeveelheden maken. Daarna wordt het opgeslagen totdat het een keer verkocht wordt. Niet om lullig te doen, maar blijkt dat veel chinezen er toch ook andere hygiëne regels op na houden, dan de meesten onder ons gewend zijn. Bijv etenswaren buiten de koeling bewaren.

Voor het weer opwarmen van simpele zaken als bami en nasi gebruikt men bij de chinees ook vaak de magnetron.

Verder wordt in bijna alles smaakversterker gebruikt, zoals al aangegeven is/

Misschien moet u niet een gerecht precies willen kopiëren, maar gewoon genieten van uw eigen creatie, die ongetwijfeld ook erg lekker is.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
allemaal waar, maar geen antwoord op de vraag. sorry
De Chinese keuken zal meer kruiden gebruiken die wij niet weten.
Het geheim van de kok, veronderstel ik.
Ik heb geen idee.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik niet weten. Ik weet wel hoe je echte nasi kan maken. Beter en lekkerder dan bij de chinees. Het is net als je een Rus boerekool laat maken. Niet lekker dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens ergens gelezen dat gekookte rijst van de dag tevoren, het lekkerst is om in nasi te gebruiken. Hier in Belgie heb je ook zakjes kruidenmix van Knorr, speciaal voor nasi, ik heb ze zelf nog nooit gebruikt, dus kan niet zeggen wat het resultaat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal niet lukken,dat is het geheim van de kok