Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de smaak van alcohol bij gebruik in dranken en/of gerechten?

Wordt de smaak omschreven als bitter, scherp?

Heb nu een 0,0% alcohol witbier in huis en dat is prima te drinken zonder alcohol, waarom dan de toevoeging ervan bij andere (bijv.) bieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo simpel is het niet; alcohol is een complex iets en de smaak is sterk afhankelijk van de grondstof en het productieproces.
Bier wordt gemaakt van koren, meestal gerst, maar ook b.v. tarwe. Als de mout vergist ontstaat een alcoholpercentage dat afhankelijk van de samenstelling kan variëren tussen de 2,5 en 12 procent. Als jij bier hebt van 0,0 % dan is de alcohol er later uitgefilterd d.m.v. een membraan. Het vergistingsproces geeft het bier zijn karakteristieke smaak en niet zozeer de alcohol.
Het voert te ver om hier ook nog eens op andere dranken in te gaan.
In voedsel kan drank verschillende functies hebben.
Bij het braden van vlees kan bier of wijn worden toegevoegd. De alcohol wordt er tijdens het stoven uit gekookt maar maakt het vlees malser, de rest van de drank draagt bij aan de smaak.
In een toetje kan de alcohol weer achterblijven, hier gebruikt men meestal een likeur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet zo zeer de smaak, maar het effect van alcohol in dranken en gerechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dranken met alcohol smaken iets "ruwer" en scherper op de tong dan zonder alcohol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat nieuwe alcoholvrije witbier ook heel lekker om te drinken.
Toch heb ik ook graag een ander biertje, liefst een kasteelbiertje met 6 - 7 % alcohol.
Dat smaakt voller, kruidiger, krachtiger.

Gewoon bier vind ik te bitter.

Ook met rode wijn is dat zo:
In Frankrijk op vakantie drink ik sloeberwijn met 8% alcohol. Eenmaal thuis smaakt die me niet meer.
Dan heb ik liever iets stevigers.
Omdat de smaak dan toch voller en fruitiger is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding