Cola die niet zoet is, is die er?
Als ik het zo zie bevat een Cola ALTIJD -of- suiker -of- een of andere zoetstof.
Waar is de Cola die gewoon NIET zoet is. Geen suiker EN geen zoetstof erin ?
Weet iemand of zulke Cola ergens te verkrijgen is, want ik vind het vaak
te zoet, welke variant ik ook koop, de ah cola, coca cola, pepsi cola.
Hier moet toch een markt voor zijn. Er zijn toch immers ook mensen die
bv de koffie zwart drinken ed. Daar is ook een markt voor.
Hoe kan het in de 2e plaats dat er nergens een -niet- zoete Cola te verkrijgen
is in de supermarkt. Het frappante is dat hier ook niets te vinden over is,
als ik het even google. Wat ik wel vond is een vergelijkbare vraag van
een gebruiker op dit forum, zonder een deugdelijk antwoord erop,
van voorbij 10 jaar terug. Dus ik stel een (niet exact dezelfde vraag)
vraag die hierop lijkt, nu 10 jaar later, misschien dat er nu verandering in
is gekomen in de supermarkten ? Weet iemand een dergelijke Cola bij
naam ? Die forum post van 10 jaar terug wordt dus ook niet meer
bijgewerkt dus ik stel de vraag hier nu. (aub niet verwijderen)
Juist de zoete smaak zet namelijk aan tot doordrinken, zeker als er suiker in zit en je dus ook een ‘sugar-rush’ krijgt. Mensen die met moeite een glas water wegkrijgen drinken rustig een fles frisdrank…
Cola zonder een zoetstof is niet te drinken en geen cola.
Ik meng het daarom vaak met water.
Je kunt plat of bruis gebruiken…..
Voor de smaak. Je kunt het ook houden bij puur ingrediënten als je wilt.
Dat klopt niet. Suiker hebben we niet nodig. Eiwit hebben we nodig.
Je lichaam heeft namelijk suiker nodig, omdat suiker energie geeft. Suikers die zitten in gezonde producten als groente en fruit kun je zonder zorgen eten. De toegevoegde suikers in ongezonde producten als frisdrank, koek en snoep heeft je lichaam niet nodig. Dit soort producten kun je beter laten staan.
Bron: diabetes fonds. Dat wil niet zeggen dat je alleen maar suiker nodig hebt (of koolhydraten waar het lichaam suiker van maakt, even kort door de bocht gezegd). Het lichaam heeft veel verschillende bouwstoffen nodig en je hebt ook zeker eiwitten (proteïnen) nodig. Absoluut. Een mens kan zonder suiker. Echter, bij langdurige suikertekorten ga je in een ketosefase (je adem kan dan ook naar aceton gaan ruiken omdat..., tja, je aceton als bijproduct gaat produceren) Handig om af te vallen / om vetten te verbranden, maar dit langdurig doen is niet het meest gezonde wat je kan doen.
De oorzaak is echter wel hetzelfde, namelijk dat je lichaam op vetverbranding over stapt als primaire brandstof. Bij het keto dieet is het ook niet gevaarlijk, wel een dunne lijn waar je je op begeeft. In de (prehistorie) waren suikers / koolhydraten wel beschikbaar. Maar het was wel inderdaad seizoensgebonden. Daarom is het lichaam (naar alle waarschijnlijkheid) zo absurd goed in het opnemen en opslaan van koolhydraten. Planten slaan koolhydraten op in fruit / groentes (lagere hoeveelheden dan fruit). Vergeet ook de noten niet waar ook een aanzienlijke hoeveelheid koolhydraten in kunnen zitten. Deze werden door mensen genuttigd. Ik ben het met je eens dat suikers vroeger in veel minder mate aanwezig waren. En ook zeker dat het seizoensgebonden was. Maar suiker hoeft niet geraffineerd te zijn om suiker / koolhydraten te kunnen eten. Welke andere onjuistheden herhaal ik verder (behalve de keto/ketoacidose die ik hierboven verklaard heb)?
-Dat suiker noodzakelijk is, ihb.
Verder, dat het lichaam zo absurd goed is in het opnemen/opslaan van suiker, is juist onderdeel van een slecht gereguleerd/ge-evolueerd systeem; er was vroeger geen suiker, dus ook geen evolutiedruk om verzadigd te raken van suiker - dat punt werd nooit bereikt. Vet en vooral eiwit verzadigen.
Ipv aardappels etc (deels afhankelijk van hoe ver je koolhydraten wil beperken): wortel en andere knolgroenten, champignons etc, bloemkool/broccoli, avocado, linzen, kikkererwten.
Wanneer je aardappelen beperkt, krijg je dus nog wel iets binnen.
Wanneer je aardappels beperkt (en rijst, pasta e.d.) door groenten (heel goed, want veel vezels over het algemeen!) komen er toch nog steeds koolhydraten het lichaam in. Zelfs in komkommer zit nog 1.3% koolhydraten (of anders gezegd, 1.3 gram per 100 gram).
Wortelen: 10%
champignons: 3,3%
bloemkool: 5%
brocolli 7%
kikkererwten: 61% (zetmeel zet behoorlijk aan).
linzen: 20% Eiwitten zijn zeker belangrijk. Dat onderken ik helemaal. Maar die koolhydraten zitten ook in de natuur overal in (in heel veel dingen in beperkte mate, dat wel). Het lichaam is daar aan gewend. Het spijt me, maar ik blijf er bij dat, net zoals een aantal instanties aangeven zoals het diabetesfonds, dat je koolhydraten (suikers dus in de chemische zin, dat had ik wellicht duidelijker moeten zeggen) als mens nodig hebt. Daar zijn we m.i. toch op gebouwd. We kunnen zonder, daar heeft het lichaam ook systemen voor, maar echt gezond om volledig zonder te zijn, schijnt niet echt gezond te zijn (op de lange(re) termijn).
Het opvallende is, dat dit vaak wordt beweerd, maar zonder of met rammelende onderbouwing (pakweg 4 van de 5 keer door ketose en keto-acidose door elkaar te halen), en/of zonder en ondergrens aan te geven. Hoeveel koolhydraten heb je dan (als percentage van energie inname) nodig? 1%? 10% 40%?
Verder, ik wil genuanceerd iets anders beweren: In de meeste gevallen is het zinvol om koolhydraten te _beperken_ zonder over te gaan tot volledig schrappen. Koolhydraatbeperking (<40% energie-inname is dan het meest genoemde getal, maar waarschijnlijk kun je straffeloos lager) lijkt bijzonder gunstig tegen diabetes en overgewicht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.