Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe lang blijft kraantjeswater goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Amadea
14 jaar geleden
Blijkbaar is de vraagsteller uit België afkomstig. In Nederland noemen wij het kraanwater!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat is "goed" Fog en wanneer kun je geen water meer drinken.
Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen. Water in het donker zal langer drinkbaar blijven dan in het volle licht. Ook in deze vraag is de betrekkelijkheid opgesloten.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door er een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat.
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald.
Ik zou, gezien het geschrevene, me niet zo druk maken om water van een dag oud en je kunt het altijd nog even koken (alles dood). Na een paar dagen rustig bijvullen en er thee van zetten.
En als je het toch niet wilt drinken, dan bewaren en er aardappelen in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen. 30 miljard, hoeveel nullen zijn dat ook al weer?

ps
Als je nog een keer naar Texel gaat, bezoek dan het plaatsje Oude Schild. Een kwartiertje fietsen buiten dit dorp vind je de wezenbronnen(putten). Hier kocht de VOC het water voor hun schepen naar de oost. Het betrof hiet hoog mineraal houdend water, het beste dat er in Nederland (de Republiek in die tijd) te vinden was. Het geld voor het water ging naar de weeskinderen in het weeshuis. De bronnen zijn er nog, het weeshuis ook, de kindertjes niet meer (gelukkig). Ze hebben nog een speciaal kanaaltje gegraven om het water in grote vaten via bootjes naar de kust te brengen . Het kanaaltje is er ook nog. Dus op naar Texel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag Wildelelie, van harte dank voor het deskundig en uitgebreide antwoord op mijn vraag. Een vraag die er gekomen is door het terugvinden in een (donkere) kast van een flesje ''Lourdeswater'' met daarop de data v. 7/2003 geschreven, indertijd meegebracht door mijn moeder. Kleur van het water is nog zr helder en het ruikt zekerlijk niet vies, enkel het petflesje is niet meer mooi rond van vorm maar onregelmatig ingedeukt (wellicht door vacuüm-vorming).
Vriendelijke groeten

Andere antwoorden (3)

Hangt er vanaf hoe je het bewaart. Als je het in de koelkast bewaart, kun je het best een paar dagen goed houden. Bij warm weer buiten de koeling, zou ik het na een dag al niet meer willen drinken. Kwaliteit gaat dan gewoon hard achteruit.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Kraanwater is altijd via de kraan beschikbaar. Je hoeft het dus eigenlijk niet apart te bewaren. Toch (langer dan één dag) bewaren? Zet dan vers kraanwater in een schone fles of afgesloten karaf in de koelkast. Dan blijft het twee tot drie dagen vers. Bewaar je het buiten de koelkast, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten, ververs het water dan dagelijks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
48 uur, daarna weggooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding