Waarom zit er metaal in de plastic doppen van Campina- en Chocomelpakken?
Ik spaar plastic doppen om geld in te zamelen voor blindengeleidehonden, maar plastic doppen met metaal erin mogen wij niet inleveren. We zien steeds vaker een schijfje aluminium in de plastic dop van Chocomel of Campina. Het zit volgens mij ook in doppen van verschillende fruitsappen. We vragen ons af waarom, want we kunnen het nergens vinden op internet! Alvorens een berichtje te sturen naar het bedrijf, wilden we het hier nog ff proberen.
Voorheen moest je, als je voor de eerste keer de plastic dop los had gedraaid, nog een stukje folie van de schenkopening verwijderen. Met de nieuwe dop wordt dit stukje folie ook meteen losgedraaid, als je het pak voor de eerste keer opent. Ze noemen het soms "2 doppen in 1".
En dat kan op twee manieren, heb ik gemerkt. De ene is, dat het stukje folie los achterblijft op de schenkopening, zodat je het meteen kunt weggooien. Maar bij de tweede manier blijft het stukje folie in de plastic dop achter, en dan moet je het er echt uit peuteren om het van de dop te scheiden. Dat is vaak niet nodig, omdat het plastic van de dop en het aluminium van het folie in de meeste gemeenten in dezelfde back worden verzameld bij afvalscheiding.
Ik vermoed, dat Chocomel en Campina nu ook nieuwe doppen hebben, die het stukje afsluitfolie automatisch verwijderen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.