Waarom smaakt de melk zo smerig terwijl het gewoon nog goed is?
Mijn vriend en zijn gek op melk. We kopen iedere week een 6 flessen van 1 liter vitamine melk bij de Aldi. Echter constateerde ik laatst iets waarvan ik nergens iets over kan vinden op internet. Ik wilde een nieuwe fles openmaken. De houdbaarheidsdatum was 26/06/2021. Toen ik een slok nam smaakte de melk zo ontzettend vies dat ik bijna moest braken. De smaak kan ik niet echt omschrijven maar ik kan wel vertellen dat dit anders smaakte dan melk dat simpelweg bedorven is. Toch dacht ik eerst dat het lag aan het avondeten van vlak ervoor. Echter de volgende ochtend smaakte de melk gewoon nog even vies als de avond er voor. Ik heb dit keer geroken maar dat was gewoon oké. Mijn vriend heb ik ook laten proeven en die begreep er ook niets van.
Wat kan de oorzaak kunnen zijn van deze vieze smaak in de halfvolle vitamine melk?
Alle melk is bewerkt. Alle melk die je in de winkel koopt is verhit geweest, ontroomd (ook volle melk wordt eerst ontroomd om vervolgens weer een vaste hoeveelheid room terug toe te voegen) en gehomogeniseerd. Allemaal nog steeds echte melk, ook de melk die FerrtMom koopt (echte melk + toegevoegde vitaminen).
"verse" melk is gemicrofiltreerd en vervolgens gepasteuriseerd (<100°C) en daardoor tot ongeveer 21 dagen houdbaar in de koeling.
De melk die FerretMom koopt is gesteriliseerde (>120°C) melk die zonder koeling een aantal maanden houdbaar is.
Van mij hoeft die vitaminen melk ook niet, maar laten we voorzichtig zijn met fake-news rond te strooien.
Het staat bij Aldi inderdaad wel onder het kopje babymelk, maar dat is het niet (daarvoor voldoet de samenstelling niet).
https://www.aldi.be/nl/producten/assortiment/babyproducten/gevitamineerde-melk-621-1-0.article.html
Wat bleek? Voor het eerst in mijn leven had ik niet verse karnemelk gedronken maar de lang houdbare versie.... Ik wist niet dat zoiets bestaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.