Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik hiervan af? (zie toelichting)?

Ik heb een probleem en wil graag tips over hoe ik het beste kan handelen. Mijn probleem is dat wanneer ik een flesje wijn openmaak ik niet kan stoppen na 1 glas. Wat er ook gebeurt die fles moet die avond leeg.
Wanneer ik 4 breezers in de koelkast heb staan en ik maak er eentje 's avonds open dan zijn ze aan het eind van de avond alle 4 op.

Ik ben geen alcoholist want ik kan gerust dagen niets drinken. Ook zorg ik dat ik zo min mogelijk alcohol in huis heb, is geen enkel probleem. Ik heb geen enkele moeite om drank in de winkel te laten staan.

Het enige probleem is dat ik het nogal vervelend vindt dat wanneer ik het in huis heb ik graag alles op wil maken omdat ik het zo lekker vind. Met als gevolg dat ik de volgende dag mij weer de hele dag rot voel (kater).

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee alleen met alcoholische dranken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik herken dit wel. Het is lekker en je bent lekker aan het genieten.
Je zult toch moeten proberen om je koelkast zo leeg mogelijk te houden zodat de gelegenheid zich niet voordoet.

En ik begrijp ook wel dat een wijntje af en toe bij het eten ook erg lekker is. Wat je kunt proberen om na ieder glas wijn twee glazen water te drinken. Dan zit je al snel vol en is de kans groot dat je nog wijn overhoudt.

Voor de rest; het feit dat je het erg vindt is al een heel goed teken en is de eerste stap al gezet.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Koop geen grote flessen wijn meer maar van die kleine flesjes daar zitten 2 glazen in en dan bij jezelf denken op=op.
Ook kun je andere wijn bij een dichtbij kennis of buur op voorraad houden zodat je de verleiding niet in huis hebt.
Veel succes ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult je toch wat discipline aan moeten leren! Ik ken het, soms komt het voor dat ik net zo lekker zit te kletsen en dan gaat het automatisch, je schenkt maar door. Ik ben echt een gezelligheidsdrinkster, het is bij mij ook geen gewoonte. Dan komen de collega`s van mijn man gezellig voetbal kijken of over het werk 'roddelen'. Ik maak wat hapjes en trek voor mezelf een wijntje open omdat ik niet zo`n bierdrinker ben. Ik zorg dan dat ik een zo klein mogelijk flesje heb en wel maar één! Komt mijn schoonzusje of ander vrouwspersoon dan heb ik natuurlijk een grotere (of twee). Daarvoor heb ik er altijd een in reserve. Vroeger had ik een wijnrek vol in de kelder, maar daar ben ik vanaf gestapt. Als je het eenmaal in huis hebt,
neem je het ook. Een kater krijg ik nooit, al drink ik twee flessen leeg, dus daar ligt het niet aan, maar als je bedenkt dat je suiker aanzet en een dagje ouder wordt.....
Enfin, ik heb dus wat meer discipline in mijn dagelijks leven aangeleerd. Ik haal alleen in het weekend een fles en als ik door de week bezoek krijg dat bierdrinker is haal ik voor mezelf een klein flesje of een "piccolootje", zo`n één glas champagne/sektflesje. Als ik `s avonds alleen ben omdat mijn man nachtdienst heeft, neem ik een lekker glas vruchtensap. Ga met mijn blender experimenteren.
Nu met al die zomervruchten die weer komen is dat erg leuk en verrassend wat voor combinaties lekker zijn. Is ook nog eens gezond!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van zelfdicipline. Als dat flesje eenmaal open is, niet jezelf als gootsteen gebruiken, maar gewoon in de echte gootsteen. Die krijgt er geen kater van.

Je kunt natuurlijk ook kleinere flesjes kopen (die met maximaal twee glazen er in) zodat het binnen de perken blijft, of de rest van de wijn invriezen om later mee te koken. (wijnblokjes in de jus enzo). En wat de breezers betreft : die kun je dan beter in de winkel laten staan.

Ik heb hetzelfde met eten ; ben al jaren en jaren gewend om mezelf als vuilnisbak te gebruiken als de kinderen lekkere dingen op hun bord laten liggen. Toch is de enige oplossing proberen minder te kopen / koken, en toch maar de echte vuilnisbak gebruiken, want voor hem heeft het op de lange duur geen consequenties, voor mij wel.

Ondanks de rest van je verhaal overigens, is het feit dat je TOCH alle vier die breezers opentrekt wel degelijk een (beginnend) probleem of in elk geval een rode vlag. Iets dat al open is niet kunnen laten staan of weggooien is één ding, iets dat gewoon nog potdicht zit opentrekken is een heel ander verhaal.

Tenzij je het ook hebt met melk en pakjes appelsap, dan is er niks aan de hand, maar daar weet je zelf het beste het antwoord op.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook de opmerking dat je jezelf al moet beschermen door te zorgen dat er zo min mogelijk alcohol in huis is, is een buitengewoon veeg teken. Begin in elk geval met jezelf niet langer voor de gek te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk is het geen goed teken. Daarom stel ik ook deze vraag want ik weet donders goed dat ik op het randje balanceer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, een klein virtueel schopje onder je ongedisciplineerde reet van mij... Je zult het echt zelf moeten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stephanie ; dan moet je inderdaad in eerste instantie niet meer ontkennen dat het gevaar wel degelijk op de loer ligt. Als je nu de verleiding alleen maar niet kunt weerstaan als het niet in huis is, weet je wat je te doen staat. In je vraag wring je je in alle bochten om jezelf (of ons) te vertellendat je nog geen alcoholist bent, maar feitelijk is er geen echt verschil tussen een drinkende en een niet-drinkende alcoholist. De valkuil is voor jou vermoedelijk het imago 'drinken=gezellig' dat sterk aan drank hangt. Daar is het erg moeilijk tegen vechten, want mensen vinden je snel 'flauw'of 'ongezellig' als je niet drinkt. En ik weet waar ik over praat, want ik ben al 20 jaar bewust zo goed als geheelonthouder. Probeer het zelfde maar eens te zeggen tegen een niet-roker.......maar tegen mensen die niet drinken mag dat dus. Tot vervelend opdringen aan toe.
wat dacht je van een klein flesje wijn kopen;) of zorgen dat je gewoon maar weinig in huis hebt, zelfbescherming dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou met jezelf af kunnen spreken dat je alleen in het weekend alcohol mag drinken. Als je bv. op vrijdag boodschappen doet koop je 1 fles wijn of een paar breezers. Op is op; als je alles in 1 keer opdrinkt heb je de rest van het weekend niks meer. Of je drinkt op vrijdag en zaterdag een paar glaasjes. Je bent dan maandag fit zonder kater. Méér alcohol gewoon niet in huis halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcoholvrije wijn is ook erg lekker!(IJSKOUD).

PROOST!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine flesjes kopen maar vooral zelfdisicpline !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar ik denk dat je wel degelijk een drankprobleem hebt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is dan ook de reden dat zij die vraag stelt he! -
Ik denk dat ze liever een antwoord van je krijgt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding