Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik van koffiemelk weer gewone melk maken door hier enkel water aan toe te voegen?

Vaak is de melk op maar de koffiemelk niet. Kan ik hier dan een bepaalde hoeveelheid water aan toevoegen om "normale" melk ervan te maken? Aangezien koffiemelk bij mijn weten gewone melk is maar dan met een heel stuk minder water.
Zo ja hoeveel water moet ik er dan aan toevoegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In sommige gevallen gaat dat prima, de basis van kofiemelk is immers melk. In een saus bijv. waar melk voor gevraagd is, zal het niet eens zo'n groot smaakverschil uitmaken. Het is mij wel eens overkomen dat ik alles klaar had staan om lasagne te maaken en ontdekte dat de melk opgemaakt was. Mijn houdbare melk die ik meestal in voorraad heb, was ook op en toen heb ik water genomen waar ik koffiemelk aan toegevoegd heb. Met gewoon water had het ook gekund, maar dan mis je toch het romige van de saus. Ik nam de verhouding 30 koffiemelk op 70 water en dat ging prima.
Zou je het alleen als drank willen gebruken, dan lijkt het me echt niet lekker en ook niet op de smaak van melk lijken.

Tip; in de Jumbo, C1000 en AH zijn vaak pakken 'Elk' te koop.Ik weet niet of er verder supers zijn die ze in het assortiment hebben, maar het is uiteraard mogelijk. Het is melkpoeder waar je door er water aan toe te voegen, gewone melk mee krijgt. Deze is heel lang houdbaar en smaakt prima als melk. Het is geen babymelkpoeder en staat meestal in het schap met de houdbare melkprodukten. Altijd handig om in voorraad te hebben!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helemaal lukken zal het niet, want bij het onttrekken van water aan koffiemelk bruinen de aanwezige melksuikers enigszins aan wat de smaak beïnvloedt. Maar als je hieraan voorbij gaat kan je koffiemelk inderdaad aanlengen tot gewone melk door een eenvoudig water aan toe te voegen. Volle koffiemelk moet minimaal 25 % droge stof bevatten, halfvolle 20 %. Gewone melk bevat ruim 13 % droge stof. Van volle koffiemelk maak je dus gewone melk door per liter koffiemelk 70 tot 120 cc water toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing