Awisselend tref ik de termen glucose-fructosestroop en fructosestroop aan. Wat is het verschil hier tussen en zijn beiden ongezond?
Ik vraag me af of hetzelfde is of dat er een wezenlijk verschil in is, gerelateerd aan of het ongezond is en waarom.
Op internet gaan veel verhalen over het ongezond zijn van suiker.
Lothar Himeise zegt dat suiker de veroorzaker van kanker is.
De "theorie" waar hij naar verwijst is een van de vele "alternatieve" verhalen die echter op niets gebaseerd zijn. Alleszins niet op enige wetenschappelijke bewijzen. De man die de theorie verspreidt, is geen arts en heeft geen wetenschappelijke opleiding, en is is een van de zovele kwakzalvers die goedgelovige en vaak wanhopige mensen probeert te misbruiken. Het verhaal dat hij verkondigt, steunt nergens op:
- kankercellen, of de meeste cellen waaruit ze ontstaan, stapelen helemaal geen suiker op, ze nemen suikers op uit het bloed en verbranden het of zetten het om in andere stoffen; in cellen zit helemaal geen "opgesloten" suiker - er is geen verband tussen overmatig suikergebruik en kanker
- kanker is helemaal geen poging van het lichaam om van suiker af te raken, maar wel het gevolg van fouten die zich in het DNA van sommige cellen opstapelen wanneer ze delen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.