Mag je alcohol consumeren onder de 18 in horecagelegenheid?
Ikzelf als horeca eigenaar stel hierbij de vraag of iemand onder de 18 alcohol mag consumeren in mijn zaak terwijl hij dit niet koopt. In de wet staat namelijk dat je het niet mag verkopen aan jongeren onder 18, maar nergens staat dat als iemand anders het voor diegene koopt dat hij het niet mag nuttigen.
Hij mag het niet bij zich hebben in een openbare gelegenheid staat wel in de wet (indirect hetzelfde als nuttigen) maar dan is die persoon zelf verantwoordelijk voor wat wel en niet mag, dus als er dan een bevoegde controleur mijn zaak binnen stapt kan hij niet anders dan enkel de consument de juiste straf opleggen.
De meeste zaken weren nu jongeren onder de 18, ik doe dit niet maar verstrek wel stempels aan diegenen die alcohol (18 plussers) mogen kopen en of ze dan alcohol voor anderen kopen is ook bijna niet te controleren.
Kan ik dan nu een boete krijgen? Hoe gaat men namelijk bewijzen dat ik aan een ''minderjarige'' alcohol hebt verkocht, terwijl een ander dat voor diegene koopt en ik bij wijze van hoe het in de wet staat er geheel buiten sta. Ik kan natuurlijk in het reglement schrijven dat consumeren onder de 18 verboden is, maar dat is geen wet.
Het is niet heel handig wat ik doe - maar mag het vanuit de horeca ondernemer gezien wel?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.