Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel (standaardglazen) alcohol drinkt de gemiddelde man/jongen van 20 jaar per week?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tussen de 16 en 17 jaar was de wekelijkse consumptie iets meer dat 10 glazen per week bij de jongeren die daadwerkelijk drinken (gegevens van 2007, ik heb niets gevonden wat recenter is)

Ik heb geen exacte cijfers kunnen vinden van gemiddelde consumptie voor de leeftijdsgroep die je noemt, maar als je kijkt naar de trends met betrekking tot leeftijd (hoe ouder, hoe meer wordt gedronken) en naar de trend m.b.t. evolutie in de tijd (een lichte daling sinds eind jaren 90), dan denk ik dat de consumptie voor de leeftijdsgroep rond de 20 iets hoger zal zijn dan de bovenste cijfers, dus ergens tussen de 10 en 12 glazen per week.
Dat geldt uiteraard voor de jongeren die drinken, die sowieso een hogere percentage is dan in jongere leeftijdsgroepen.

De cijfers die je vindt gaan over % jongeren die drinken, of % die te veel drinkt, maar zelden over gemiddelde consumptie. De reden is dat zo'n gemiddelde heel weinig waarde heeft voor epidemiologen om conclusies te kunnen trekken en aan preventie te kunnen werken. Zo'n gemiddelde berekenen terwijl je weet dat er een hele groep is die helemaal niets drinkt, en een andere groep is die elk weekend zich klem zuipt (binge drinken) heeft geen waarde, vandaar dat deze cijfers niet gepubliceerd worden. Die zijn er wel, en zou je zelf kunnen berekenen a.d.h.v. de tabellen, maar nogmaals: geen toegevoegde waarde.

Ik heb een link geplaatst naar het meest compleet rapport over alcohol gebruik (en andere drugs) in Nederland, van het Trimbos Instituut. Cijfers over alcohol vind je vanaf bladzijde 186.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, ik zie nu dat je vroeg naar man/jonge!
De consumptie van mannen t.o.v. van vrouwen ligt in vrijwel alle leeftijdscategoriën gemiddeld 50% hoger.
Voor mannen is dus 15 glazen, en voor vrouwen rond de 5-6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing