Hoeveel gram suiker en kcal bevat een fles wijn van 750 ml met een alcohol percentage van 13% ?
Begon behoorlijk zwaar te worden de laatste tijd door het drinken van wijn, en vroeg me af hoeveel kcal je nu binnen krijgt met het nuttigen van een fles wijn?
Hierbij uitgaande dat je voor 1 gram alcohol 17 gram suiker nodig hebt, rekening houdend dat met het toevoegen van de suiker en omzetting naar alcohol ook het volume toeneemt en ook weer verdunning optreedt.
Toegevoegd na 1 uur:
Stelde deze vraag omdat ik zelf ook aan het rekenen was geslagen en schrok me rot toen ik de uitslag zag, en begon toen erg te twijfelen aan mijn reken vaardigheden zie:
750 ml wijn is 750 gram wijn 1% is 7,5 gram dus 13% alcohol zou 13x7,5 is 97,5 gram alcohol bedragen x 17 gram suiker zou 1657 gram suiker betekenen per fles wijn om een alcohol percentage van 13% te krijgen.
1 gram suiker is 4 kcal dus dat zou 6630 kcal per fles betekenen en voor een flesje bier van 33 cl en alcohol 5,5% zou dat volgens mijn berekeningen 125 kcal alleen door de alcohol betekenen.
Zijn mijn berekeningen juist of fout?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.