Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kan je versgeperste sinaasappelsap bewaren?

en hoe weet je eigenlijk dat hij niet goed meer is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
82.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de koelkast in afgesloten fles een dag of drie, maar op de dag van persen is de sap het allerlekkerst!
Als het sap niet goed meer is ruik je dat vrij goed, en er zal een beetje bittere smaak ontstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe lang je kan bewaren 1 / 2 dagen of zo de koelkast. En dan ken je aan de smaak weten of die nog goed is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vitaminen zijn gevoelig aan hitte, vocht, zuurstof en licht. Bij het bewaren van fruit kan je al letten op de temperatuur. Bewaar fruit bij voorkeur op een koele plaats en zorg voor zo weinig mogelijk lichtblootstelling. Bij het persen van sinaasappelen gaan er altijd vitamines verloren. Bij een plastieken pers heb je minder vitaminen verlies dan bij een metalen pers. Dit omdat de vitamine oxideert bij een metalen pers en op die manier verloren gaat. Uiteraard verlies je niet alle vitaminen door het persen van fruit.

Wanneer vers geperst sap lang blijft staan, ga je nog eens vitaminen verliezen door de blootstelling aan lucht. Hoe langer je wacht met het opdrinken, hoe meer verlies je hebt. Het is moeilijk om hier een tijd op te plakken. Het beste wat je kan doen is het fruit persen net voordat je het opdrinkt. Of natuurlijk een stuk fruit in zijn geheel opeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad, net niet helemaal wat ik wilde weten, maar een prachtig epos, bedankt :-)
AWM
15 jaar geleden
Maar intussen bewezen dat het allemaal onzin is.
De vitamientjes gaan er niet uit.
Die Belgen toch....
Persoonlijk vindt ik 30 minuten, waarom zou je ook langer willen bewaren? Je pers ze omdat je het vers wil drinken, ofwel direct.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een manier om je versgeperste jus d'orange langer te bewaren is om er een klein beetje sterke drank bij te gooien!
Zo werd dat gedaan in het restaurant waar ik werkte.
Maar gelukkig werd deze nooit langer dan een dag of drie bewaard.
Het is trouwens wel zo dat er inderdaad vitamineverlies is vanaf het moment van persen.
Ik heb altijd begrepen dat na ongeveer een half uur zo goed als alle vitamine verloren zijn gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding