Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geen hoofdpijn van sherry?

Ik krijg van wijndrinken,witte,rode en ook dure, het maakt niet uit, ferme hoofdpijn.Zelfs als het maar om een half glas gaat. Jammer want ik houd van de smaak. Bij sherry doet het ongemak zich niet voor, terwijl het alcoholpercentage hoger is.
Wat zit er dan in wijn dat in sherry ontbreekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In de meeste (niet alle) wijnen zit nitriet. Dit kan voor hoofdpijn zorgen

Toegevoegd na 6 uur:
Sorry, sulfiet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk door de sulfiet die in wijn zit (zwaveldioxyde).

Toegevoegd na 4 minuten:
Help, er zit sulfiet in mijn wijn
Aandachtige consumenten hebben het al opgemerkt: tegenwoordig staat er op het etiket van een wijnfles “bevat sulfiet”. Dat klinkt behoorlijk bedreigend. Wijn wordt toch van druiven gemaakt, wat doet die sulfiet dan in mijn fles?

Sinds november 2004 geldt er een Europese richtlijn die producenten verplicht om allergene stoffen op levensmiddelen te vermelden. Sulfiet – zwaveldioxide of SO2 voor de scheikundigen onder ons – hoort daar bij. Sindsdien lees je een vermelding op wijnen die meer dan 10 mg/l sulfiet bevatten.

Sulfiet is een bewaarmiddel en een anti-oxydant. Het bewaart de smaak wijn, het belemmert verkleuring en het voorkomt het risico dat de wijn nog verder gaat gisten. In de wijngaard wordt zwaveldioxide gebruikt tegen schimmels. Wijnkuipen worden er ook mee ontsmet.

Toegevoegd na 5 minuten:
wijntips.skynetblogs.be/.../help-er-zit-sulfiet-in-mijn-wijn.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing