Er zijn zoveel kookprogramma's op tv tegenwoordig, hoe komt dat?

Toegevoegd na 17 minuten:
Kan het met de crisis te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.8K

Het beste antwoord

Volgens mij heeft het niet met de crisis te maken, want jaren geleden stikte het ook al van de kookprogramma's op tv. Voedsel is heel belangrijk voor de mens, het is na zuurstof en water onze eerste levensbehoefte niet waar? Mensen kunnen er ook oeverloos over kletsen, over eten en alles wat daarmee samenhangt (koken, gezondheid, voedingsstoffen, diëten enz.): "wat heb jij gisteren gegeten?" "Wat ga jij vanavond maken? Ik zat te denken aan krieltjes maar wat zal ik erbij doen?" "Zullen we uit eten gaan? Er zit zo'n leuk Thais tentje daar en daar".

Kookboeken en tijdschriften over koken & eten doen het ook altijd goed. Evenals receptensites op internet. En dan vinden we het helemaal top om na al dat gekook en geouwehoer over koken lekker achterover te gaan hangen en te kijken hoe de professionele koks dat nou allemaal doen, hoe ze hun personeel afzeiken of de eeuwige bekende Nederlanders een of ander ingewikkeld voorgerecht voorschotelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

omdat ze iets op tv moeten uitzenden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door die interview's in tijdschriften, let maar op, iedereen heeft het over die grote eettafel, waar ze hele avonden willen doorbrengen met familie of vrienden.
ja en wil je dan een lekker maal op tafel zetten, moet je toch weten hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke zender of omroep vult een programma in.
Daarom heb je veel dezelfde onderwerpen, maar dan in een ander jasje gegoten. Tw nieuws, actualiteiten, documentaires, consumentenrubrieken, ijsshows, dansshows, zang, techniek en wetenschap, en niet vergeten het weer en verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat veel mensen buitenlands willen koken en dat doen mensen tegenwoordig doormiddel van kookshows en waarom ze worden uitgezonden omdat de kanalen hoge kijkcijfers willen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kookprogramma's wil ik het merendeel niet eens noemen. Als je de voorstukjes van deze programma's ziet tijdens de reclame, gaat het vaak niet eens om koken, maar over het afsnauwende gedrag van chef-koks jegens hun personeel.
Het heeft dan meer weg van de eerste 5 afleveringen van Idols.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is overgewaaid uit Duitsland en Engeland waar ze elke ochtend een kookprogramma hebben, bovendien waren er altijd al kookprogramma's hoor Joop Braakhekke,Cas Spijkers en de eurokok

Toegevoegd na 2 minuten:
bovendien is het ook een manier om goedkoop een programma te maken, er zijn niet al te veel kosten aan verbonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als afwisseling op spelletjes. Lekker goedkoop te maken en je kunt er geen buil aanvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar kijken er relatief veel mensen naar in vergelijking met de kosten van het programma. Als dan een eerste kookprogramma populair blijkt te zijn dan volgen er snel meer.
Ditzelfde geldt voor klusprogramma's en realityshows.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makers van televisieprogramma's zijn geweldig goed in het kopiëren van succesvolle formules. Gebleken is dat kijkers het leuk vinden als er gezellige dingen op TV gedaan worden, waaronder koken.
Programma's die in de huiselijke en/of recreatieve sfeer
liggen zijn hot.
Als de kijkcijfers goed genoeg zijn handhaven ze de formule en verzinnen ze weer programma's met hetzelfde thema (koken in dit geval) maar met net weer een ander smaakje.

Verder niet onbelangrijk is de reclame die er om een kookprogramma heen verkocht kan worden, want het draait uiteindelijk met name bij de commerciëlen allemaal om de reclame-inkomsten. Veel levensmiddelen-producenten haken maar wat graag aan
bij zo'n programma om hun product vóór of na, maar tegenwoordig ook heel vaak tijdens het programma te promoten.

Het is dus een wisselwerking tussen succesvolle programma's en bedrijven die graag met een programma
gelieerd willen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen gaan minder uit eten door de crisis. Ze moeten dus zelf koken, maar willen wel lekker kunnen eten.
13 jaar geleden
Dat komt omdat veel mensen willen afvallen, en dus naar de TV kijken of ze iets kunnen vinden wat daarbij helpt.