Waarom worden buitenlandse programma's op de televisie in het wit ondertiteld?

Meestal tegen een lichte achtergrond. Dan kun je de ondertiteling vaak slecht lezen.
Waarom bijv. niet in geel ondertitelen?
Dat schijnt ook een goede kleur voor ondertiteling te zijn.
Dat geel een goede kleur voor ondertiteling zo zijn stond op internet.

3 maanden geleden
in: Televisie
2.4K
Ritsuka
3 maanden geleden
Open teletext en ga naar pagina 888, dan heb je ondertiteling voor slechthorenden. Werkt bij de meeste zenders.
Pieterke
3 maanden geleden
Bedankt voor de reactie maar dat werkt niet bij programma's die standaard ondertiteld worden. Dan zie je de ondertiteling dus in wit op witte achtergrond. Dovenondertiteling werkt alleen bij programma's die niet standaard ondertiteld worden

Het beste antwoord

Een vraag die ik af en toe krijg is hoe het komt dat ondertitels standaard wit zijn. Voor het antwoord moeten we terug in de tijd, naar de stomme film. Om tussentitels (en later ondertitels) aan een filmbeeld toe te voegen, werd er een stukje uit de film ‘gebrand’. Daar waar er geen film meer was, scheen het projectorlicht rechtstreeks op het doek. Aangezien projectorlicht wit is, is de ondertitel dat ook. Tegenwoordig hebben we het trouwens nog steeds over het ‘inbranden’ van ondertitels in een video, ook al gebeurt het nu volledig digitaal.
Die witte ondertitels zijn lang niet overal de standaard gebleven. In Korea bijvoorbeeld is geel de gebruikelijke kleur voor ondertiteling. Dat is ook de reden dat sommige Samsung-tv’s soms gele ondertitels weergeven. Tegenwoordig kun je vaak zelf de kleur van de ondertitels aanpassen op je tv. Netflix en Apple TV bieden bijvoorbeeld die functie. Naast de kleur kun je ook de grootte van de letters kiezen en bepalen of er een zwart of grijs balkje achter de ondertitels moet komen.
3 maanden geleden
Pieterke
3 maanden geleden
Dank voor je reactie. Helaas kan dat bij mijn tv niet.

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende redenen waarom buitenlandse programma's op de televisie vaak in het wit worden ondertiteld, ondanks de lichte achtergrond:
1. Traditie: Wit is al decennia de standaardkleur voor ondertiteling op televisie. Dit komt deels door de beperkingen van oudere televisietechnologieën, waar wit de meest contrastrijke en leesbare kleur was.
2. Leesbaarheid: Wit is een neutrale kleur die goed afsteekt tegen de meeste achtergronden, waardoor de tekst goed leesbaar is. Zwart daarentegen kan in sommige gevallen te hard zijn voor de ogen, vooral bij lichte achtergronden.
3. Toegankelijkheid: Wit is een goede keuze voor mensen met kleurenblindheid of andere visuele beperkingen. Kleuren zoals geel kunnen voor deze mensen moeilijker te onderscheiden zijn.
4. Kosten: Witte ondertiteling is eenvoudiger en goedkoper om te produceren dan gekleurde ondertiteling. Dit komt doordat er geen extra kleureninkt of -software nodig is.
Geel kan inderdaad een goede kleur zijn voor ondertiteling, vooral bij donkere achtergronden. Echter, bij lichte achtergronden kan geel juist minder leesbaar zijn dan wit.
Andere kleuren worden soms ook gebruikt voor ondertiteling, zoals zwart of grijs. Dit is echter meestal voor speciale doeleinden, zoals bij programma's voor kinderen of slechthorenden.
De keuze voor de kleur van ondertiteling is uiteindelijk een afweging tussen verschillende factoren, zoals leesbaarheid, toegankelijkheid en kosten. Wit is de traditionele keuze, maar er zijn zeker argumenten te maken voor het gebruik van andere kleuren in bepaalde situaties.
**Het is belangrijk om te weten dat er steeds meer instellingen zijn die kijkers de mogelijkheid bieden om de kleur van de ondertiteling te kiezen. Zo kun je bij sommige streamingdiensten de ondertiteling aanpassen aan je eigen voorkeur.
3 maanden geleden
Pieterke
3 maanden geleden
Bedankt voor uw reactie.