Zie je het verschil tussen Ultra HD (4K) en Full HD met het blote oog op een 42" TV?
Hoi hoi,
Soms zie ik Ultra HD TV's (bijv. in Media Markt) en verderop Full HD TV's, maar ik kan het verschil met het blote oog niet zien.
Kan iemand die stelling (wetenschappelijk?) onderbouwen of is er wel degelijk verschil te zien bij films die op 4K afgespeeld kunnen worden? Ik bedoel, het kan net zo goed aan de kwaliteit vd film liggen dat ik het verschil niet zie.
Ik bedoel met het blote oog op een 'normale' afstand (dus niet als je er bijv. 1 CM vandaan gaat kijken).
11.4K
11.4K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi,
Zelf werk ik ook in/met Apple en merk ik het verschil wel tussen retina Macbook en een unibody Macbook. Maar is deze vergelijking te maken met een 4K en Full HD 42 inch TV? Ik bedoel, retina staat weer helemaal los van resolutie (retina slaat meer op PPI/pixeldichtheid). Alles wat boven een bepaalde PPI heeft noemt Apple Retina. Daarom geloof ik niet dat dit een goede voorbeeld/vergelijking is. (Correct me if I'm wrong).
Zelf werk ik ook in/met Apple en merk ik het verschil wel tussen retina Macbook en een unibody Macbook. Maar is deze vergelijking te maken met een 4K en Full HD 42 inch TV? Ik bedoel, retina staat weer helemaal los van resolutie (retina slaat meer op PPI/pixeldichtheid). Alles wat boven een bepaalde PPI heeft noemt Apple Retina. Daarom geloof ik niet dat dit een goede voorbeeld/vergelijking is. (Correct me if I'm wrong).
paulus811
9 jaar geleden
4k en full HD zie je zonder problemen. Als je dat niet ziet, zou ik langs Hans Anders gaan. Probleem van 4K is dat er nog geen content (zenders, films etc) beschikbaar is. Ook dvd spelers die het afspelen zijn vrijwel nog niet te koop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat je ze beide zonder problemen kan zien. Maar ik vraag me af of je het verschil kan zien MITS er (blu-ray) content op 4K bestaat. Zoals YouTube ondersteunt 4K.
Als iemand tegen mij zegt dat het verschil niet (of nauwelijks) zichtbaar is met het blote oog met een 4K film tussen een Full HD TV en een 4K TV, dan ga ik natuurlijk geen 4K TV aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus811
"4k en full HD zie je zonder problemen."
Dat is een lege uitspraak. Je definieert niet de afstand tot TV. Op 5 meter afstand zie je het verschil met 720p, 1080p en 2060p) waarschijnlijk niet eens.
Daarnaast zal Hans Anders het probleem alleen maar deels op kunnen lossen. Koop een goede bril en dan ziet nog niet iedereen zo goed als de ander met perfecte visie en zonder bril.
De eerste 4k/UHD Bluray-speler werd een paar maanden geleden aangekondigd als zijnde "volgende maand" te koop. Maar ik vind geen prijzen? Misschien toch weer doorgeschoven naar 2016? Op de CES zullen we wel wat modellen gaan zien neem ik aan. Als jij een echte introductie kan duiden (geen papieren) graag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lizio
PPI(pixeldichtheid), resolutie grootte scherm en afstand tot scherm zijn allemaal factoren hier.
Of eigenlijk is het PPI vs afstand OF
Grootte en resolutie vs afstand. PPI is al een samentrekking van pixels(reso) en afstand. 42" @ 2160p(UHD)= 105ppi
https://www.sven.de/dpi/ Dat komt niet in de buurt van Apple's Retina ~300PPI, net zoals die TV niet in de buurt van jouw snufferd komt. Dus gebruiken we: http://tools.rodrigopolo.com/display_calc/
En vullen we 1920x1080 @ 42" in en krijgen we: Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 52.45ppi, but it is perceived as retina when seeing from 65.55” which is the recommended distance for prefect viewing. 65inc=1,6meter Dan is een 1080p tv al "retina" UHD/4k geeft (3840x2160 @ 42" Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 104.90ppi, but it is perceived as retina when seeing from 32.77” which is the recommended distance for prefect viewing. 80 cm afstand van TV om al "retina" te zijn Lang verhaal kort. Ik ben uiterst sceptisch over claims over de voordelen van 4k bij dergelijk kleine TV's.
Grootte en resolutie vs afstand. PPI is al een samentrekking van pixels(reso) en afstand. 42" @ 2160p(UHD)= 105ppi
https://www.sven.de/dpi/ Dat komt niet in de buurt van Apple's Retina ~300PPI, net zoals die TV niet in de buurt van jouw snufferd komt. Dus gebruiken we: http://tools.rodrigopolo.com/display_calc/
En vullen we 1920x1080 @ 42" in en krijgen we: Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 52.45ppi, but it is perceived as retina when seeing from 65.55” which is the recommended distance for prefect viewing. 65inc=1,6meter Dan is een 1080p tv al "retina" UHD/4k geeft (3840x2160 @ 42" Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 104.90ppi, but it is perceived as retina when seeing from 32.77” which is the recommended distance for prefect viewing. 80 cm afstand van TV om al "retina" te zijn Lang verhaal kort. Ik ben uiterst sceptisch over claims over de voordelen van 4k bij dergelijk kleine TV's.
paulus811
9 jaar geleden
MrTomaat, vragensteller zegt dat hij dit soort tv's in winkels, zoals de MM bekijkt. Ik zie maar weinig mensen die er dan 20 meter vanaf gaan staan, want inderdaad, dan zie je het verschil niet. De 4k promo's die ik gezien heb zijn in ieder geval een stuk scherper dan full HD en met de afmetingen van de gemiddelde Nederlandse huiskamer in gedachten, kan het bijna niet anders of je ziet het verschil tussen echte 4k content en full HD.
Wat ik heb gelezen is dat de Panasonic DMR-UBZ1 4k dvd player nog in 2015 in Japan op de markt zou komen voor ongeveer omgerekend 3.000 euro. Ik vind het apparaat op enkele Japanse websites, maar mijn kennis van die taal is onvoldoende om te beoordelen of dat wellicht verschoven is.
Ook begreep ik dat men inmiddels al weer met de opvolger van 4k, namelijk 8k bezig is. Maar ga me niet naar concrete introducties vragen. Soms lees je iets en dat blijft hangen zonder dat je de ontwikkelingen verder volgt. Voor mij is 4k voorlopig niet interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Paulus811
Ik zie maar weinig mensen die er dan 20 meter vanaf gaan staan,
Nee en als je er 1 meter vanaf staat zal je het vast zien. De vraag is dus hoe ver ga je van je TV af zitten en is het dan nog zichtbaar? Is het voor jou zichtbaar voor mij voor de vs, de vs zal er ook geen 20 meter vanaf zijn gaan staan? Als je er bij de MM met je neus boven staat of zeg 1 meter afstand zal je het best zien. Maar er komt een punt dat 4k onzin is op 50" en je net zo goed Full HD had kunnen kopen de vraag is waar dat punt ligt niet bij 1 meter en ook niet bij 20. Ik zit 3 meter van mijn TV af. Volgens de meeste grafieken zou ik dan iets van 70" of meer TV moeten kopen.
Hoe dan ook blijft de uitspraak leeg, ja natuurlijk is het ergens zichtbaar, maar het is ook op een bepaald punt niet meer zichtbaar. Zo lang we niet weten waar dat punt voor de vrager ligt wordt het lastig. Maar deze test die ik net vond geeft misschien meer inzicht.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm
8k
Er was dacht ik al een 8k tv te zien ergens
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3237451/Sharp-sell-8K-TV-October-Screen-produce-images-clear-appear-3D-ll-need-133-000-one.html
Probleem verergert dan alleen maar.
Er was dacht ik al een 8k tv te zien ergens
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3237451/Sharp-sell-8K-TV-October-Screen-produce-images-clear-appear-3D-ll-need-133-000-one.html
Probleem verergert dan alleen maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar er komt een punt dat 4k onzin is op 50"
Op 42" inch natuurlijk, daar gaat de vraag over.
Heb het stuk zitten schrijven met 50" in gedachte, dan was de test nog enigszins relevant, met 42" in gedachte niet zo.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.