Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer word je als kijker gerekend als kijker voor de kijkcijfersaantallen voor een programma?

mensen zappen veel van de een naar het andere programma, word je dan elke keer als je opnieuw het programma aanklikt gerekend als 1 kijker of geld het hoe lang je achtereenvolgend naar een programma kijkt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Lang niet van alle mensen wordt hun 'kijkgedrag' geregistreerd. Een relatief kleine groep huishoudens heeft een kastje thuis staan bij de tv. Deze groep huishoudens is geselecteerd om statistisch de bevolkingsopmaak weer te geven. Als er bijvoorbeeld uit onderzoek blijkt dat 3% in Nederland werkloos is, dan is ook precies 3% van die groep werkloos.

Het kijkcijferonderzoek wordt uitgevoerd door de bedrijven Intomart GfK en MediaXim in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Om dit onderzoek uit te voeren zijn 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen) voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt.

Voor zeventien Nederlandse zenders registreert MediaXim wat er precies wordt uitgezonden. Per uitgezonden element wordt de begin- en eindtijd geregistreerd. Voor programma's wordt geregistreerd wat de juiste titel is en wordt er een SKO codering gerapporteerd wat aangeeft wat voor een soort programma het is. Voor de spots wordt vermeld wat het merk, submerk, product, branche en adverteerder is. Tevens wordt gecontroleerd of de uitgezonden spot overeenkomt met de spot die de zender van plan was uit te zenden. Dit wordt gedaan door middel van een audio- en beeldcontrole. Deze data worden 's ochtends vroeg aan de kijkgedragdata gekoppeld zodat de belangrijkste gegevens de ochtend na uitzending al op de website van SKO en op Teletekst staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik kijkcijfers maar grote onzin.

Er zijn in Nederland zo'n 2800 mensen ( 1245 huishoudens ) met een Intometer. Dit is een kastje waar de mensen in die huishoudens telkens in bij moeten houden wat ze kijken, hoe lang, op welke zender etc.

Die gegevens worden allemaal opgeslagen, en daar worden kijkcijfers op gebaseerd. Als er dus 280 mensen van die 2800 naar een bepaald programma gekeken hebben zeggen ze; 'Goh, er heeft vandaag 10% van de gehele Nederlandse bevolking naar ons programma gekeken!'

Grote onzin dus als je het mij vraagt.



Die Intometer bestaat ook al sinds 1987.. Nieuwe uitvinding zou niet echt een overbodige luxe zijn..

Toegevoegd na 2 minuten:
Als reactie op je vraag:

Het gaat er dus eigenlijk niet echt om of je wegzapt ofzo, maar of mensen met een Intometer hun gegevens goed invullen. Als zij zoals jij zegt wegzappen en weer terug zappen, en dit ook daadwerkelijk ingevoerd hebben dan zou het in principe kunnen ja ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stichting KijkOnderzoek (SKO) is een Nederlandse stichting en is verantwoordelijk voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek en de controle en rapportering van de kijkcijfers. SKO voert het kijkonderzoek niet zelf uit, maar laat dat doen door de onderzoekbureaus Intomart GfK en MediaXim.

Om dit onderzoek uit te voeren zijn 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen) voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt.

Voor zeventien Nederlandse zenders registreert MediaXim wat er precies wordt uitgezonden. Per uitgezonden element wordt de begin- en eindtijd geregistreerd. Voor programma's wordt geregistreerd wat de juiste titel is en wordt er een SKO codering gerapporteerd wat aangeeft wat voor een soort programma het is. Voor de spots wordt vermeld wat het merk, submerk, product, branche en adverteerder is. Tevens wordt gecontroleerd of de uitgezonden spot overeenkomt met de spot die de zender van plan was uit te zenden. Dit wordt gedaan door middel van een audio- en beeldcontrole. Deze data worden 's ochtends vroeg aan de kijkgedragdata gekoppeld zodat de belangrijkste gegevens de ochtend na uitzending al op de website van SKO en op Teletekst staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image