Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zend CNN nog veel (nieuwe) programma's in het oude beeldformaat (4:3) uit?

aangezien de meeste mensen een 16:9 tv hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In America is dat volgens mij normaal als je SD uitzendt. In Europa is de norm alles 16:9 uit te zenden en te maken (ongeacht SD of HD). Alles in Amerika is erop gericht om zowel in 16:9 HD of 4:3 SD te produceren uit zenden of zelfs te verkopen (in europa!). Kijk maar naar de beeldtekens in 16:9 HD series/uitzendingen die staan altijd zover van de kanten dat het met bijsnijden naar 4:3 ook in beeld blijft staan. Met pokerwedstrijden is dit helemaal vervelend. Het kan dus zijn dat alles in 16:9 geproduceerd is en er voor gekozen is om het als 4:3 te verkopen/uit te zenden. Ik gok zelf dat dat is om zo twee producten te kunnen verkopen waarvan de HD-variant een stuk duurder is. Ik heb dus wel eens My Name is Earl (16:9 HD) afleveringen in Nederland gezien die in 4:3 uitgezonden werden (geknipt/gecropt dus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cnn is veelal live natuurlijk. dan kan je toch maar voor 1 formaat kiezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat er technieken zijn om realtime te croppen. Dus een 16:9 HD stream opzetten en een stream realtime croppen naar 4:3 SD en deze uitzenden internationaal. Ook kan het zijn dat er alleen voor 4:3 gekozen is om het signaal dan SD uit te kunnen zenden zodat zoveel mogelijk mensen het kunnen bekijken (zoals ik in mijn antwoord al stel bestaat er in Amerika geen 16:9 SD) want niet iedereen in de wereld heeft 16:9 HD ontvangst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CNN international zendt alleen uit in 4:3. http://en.wikipedia.org/wiki/CNN_International

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Amerika bestaat er geen analoge 16:9 variant zoals wij die hier kennen als PALplus. Veel 16:9 HD programma's worden dus ook geproduceerd (lees gesneden) in 4:3. Als een programma niet HD wordt geproduceerd wordt het sowieso in 4:3 opgenomen/geproduceerd.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ze zenden trouwens soms wel 16:9 uit maar dan in letterbox formaat (eigenlijk dus nog steeds 4:3 maar met de zwarte balken in het signaal meegezonden). Dit is eigenlijk de slechtste manier van uitzenden omdat je dan op 16:9 tv moet inzoomen om alle zwarte balken weg te krijgen (windowboxed).

Toegevoegd na 21 minuten:
Het antwoord is dus eigenlijk: Om een zo groot mogelijk wereldwijd publiek te dienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding