Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gaat derk ogilvie te werk? (geloof namelijk niet in zijn krachten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ik geloofde ook niet in zijn krachten en toen ik een documentaire over hem zag al helemaal niet meer.

Ogilvie gebruikt bepaalde technieken, die in de volgende documentaire uitvoerig worden besproken door James Randi (Amerikaanse goochelaar, scepticus en bestrijder van pseudo-wetenschappen, zoals homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is het eerste deel van de video!

Toegevoegd na 11 minuten:
Technieken

Cold reading
Cold reading (koud lezen) is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Deze wordt door waarzeggers, bij politieverhoren en soms bij verkoopgesprekken toegepast. Sommige mensen leren de benodigde technieken onbewust aan, vaak van kinds af aan, waardoor ze zelf zijn gaan geloven over paranormale gaven te beschikken.
Voorbeeld: ''Dubbelzinnige vragen stellen: Door een dubbelzinnige vraag te stellen kan het medium nog alle kanten op met de reactie van de client. Bijvoorbeeld met de vraag: "Je hebt toch geen kat he?" Na de reactie van de client kan het medium ofwel zeggen: "Zie je wel, ik dacht al je bent helemaal geen kattenmens." of "Oh je hebt wel een kat....ik dacht al waarom zie ik toch een kat?"''

Hot reading (althans dat is mijn vermoeden en ik denk dat andere dit ook vermoeden)
Hot reading is een methode die gehanteerd wordt in de waarzeggerij. Het is het tegenovergestelde van cold reading.
Hot reading houdt in dat een waarzegger van tevoren onderzoek doet naar de persoon die langskomt voor een consult. Zo kan de waarzegger inlichtingen inwinnen door:
Navraag te doen bij mensen uit de omgeving van de cliënt.
Door een ander de cliënt te laten uithoren.
Door het internet af te speuren naar informatie over de cliënt of zijn familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
James Randi is inderdaad geweldig. Je kunt ook zoeken (op YouTube) naar filmpjes van Derren Brown, hij laat precies zien hoe Cold Reading in zijn werk gaat.

Boekentip voor jou: "Iedereen paranormaal" van Gili.
Gili is ongeveer de Vlaamse James Randi, alleen een stuk minder beroemd. Maar ik kan je (iedereen eigenlijk!) zijn boek echt aanraden!
Kijk ook op zijn site: gili.be
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof ook niet in die onzin hoor de mensen geven zonder het te beseffen zelf invermaatsie maar ja maakt het ze maar eens wijs zij gelooffen wat ze graag geloven willen groetjes annie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kennis van een vriendin van mij deed eens mee aan zijn show. Van te voren moesten ze allemaal dingen over het overleden familielid vertellen. Beetje verdacht, hè? ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing