Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De technici die de reclamespotjes maken halen iets uit met het geluid. Ze comprimeren het zodanig, dat het er veel meer 'energie' inzit dan het geluid bij de andere programma's. Dat doen ze uiteraard met opzet.
Er zijn al jarenlang klachten hierover. RTL Nederland heeft destijds beloofd dit aan te kaarten bij de aanbieders van de spotjes, maar dat bleef bij mooie woorden.
De adverteerder is koning, dat laat zich raden...
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Comprimeren zodat er meer energie inzit? Hoe wordt dat nou precies bewerkstelligd dan (bron)? Dit antwoord heeft een hoge "ja, maar..."-gehalte. Volgens mij is de energiedichtheid van een golf voornamelijk een functie van de amplitude. Met andere woorden, men slaat het geluidsbestand op met een hogere amplitude. In gewone mensentaal, ze draaien de knop hoger...
AWM
15 jaar geleden
Nee, in de zendlijnen zitten begrenzers die niet toelaten dat je over een bepaald piekvolume heenkomt. Daar zitten ook de reclamemakers aan vast.
Met geluidscompressie maak je ook de zachte passages harder. Dat is een techniek die overal wordt toegepast, bij radiozenders en bij muziekopnamen.
Alleen doen de reclamepesters dit extreem. Daarmee neemt de algehele luidheid toe t.o.v. de omringende programma's.
En daarmee de energie.
Kijk naar deze waveforms:
http://www.auldworks.com/articles/dynfig2.jpg
Voor compressie is het begin zacht. Daarna hard.

Andere antwoorden (3)

Kijk maar even op deze eerder gestelde vraag voor een aantal antwoorden op je vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/geluid-reclames-harder-gewone-programma.10041
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het onderstaande Engelstalige artikel wordt het uitgebreid uitgelegd. In het kort komt het hier op neer: het hoogste geluidsvolume in een reclame-boodschap is niet hoger dan het hoogste geluidsvolume in een 'normaal' tv-programma. Bij reclame wordt dit geluidvolume echter constant gehandhaaft, in tegenstelling tot andere uitzendingen waarin hard/zacht worden afgewisseld. Over het waarom: de boodschap moet er snel en goed ingestampt worden, er is geen tijd (en geld) voor langere boodschappen waarbij de tijd genomen wordt om de boodschap rustig over te brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat iedereen tijdens de reclame naar de keuken loopt om chips te pakken en drinken in te schenken zodat je dus zelfs daar kan meeluisteren naar de reclame.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image