Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kent het plot van 'Een neger in het dorp!'?

Ik kwam bijgaand plaatje tegen, en het leek me een erg offensief kinderboek, maar ik kan nergens vinden waar het over gaat.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Enige link die ik kan vinden:

http://andhi.be/blog/een-neger-in-het-dorp/
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ken het plot niet. Maar ik vind vooral het uitroepteken aan het eind van de titel erg suggestief en daarom ook wel erg humoristisch (omdat het zo 'fout' is).
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
In de 60er jaren was het heel normaal om zo over gekleurden te praten. De 'Sjors en Sjimmie' van toen, zou vandaag de dag niet meer door de beugel kunnen.
Plaatje bij antwoord
16 jaar geleden
Dit soort dingen hebben echt een tijdgeest. Als het een jaren-50 boek is, moet je er niet een jaren-90 moraal tegenaan gaan houden, de jaren dat negerzoenen uit de handel werden genomen, en Zwarte Piet bijna uit onze folklore werd verbannen.

Ik heb ooit in Italie een neger zien lopen. Dat was een bijzonderheid, die mensen hadden daar alleen negers op tv gezien. Een andere collega met rood haar was ooit in Turkije, iedereen keek naar hem om op straat: rood haar, dat duidelijk ook nog niet geverfd was, dat was echt iets speciaals.

Tot Suriname in 1974 onafhankelijk werd, waren er in Nederland ook nauwelijks negers, al helemaal niet in een dorp.

Maar het boek ken ik niet, en het plot ook niet.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De club vindt het pak sneeuw, dat er valt, geweldig. Dat belooft wat. Maar als ze een neger uit de trein zien stappen, zijn ze de sneeuw even vergeten. Hun verbazing is groot, als ze hem het dorp in zien gaan. Ze gaan hem plagen, tot ze bij het meestershuis komen. Wat een schrik als ze hem daar zien aanbellen. De volgende dag komt deze neger op school van de zending vertellen. Wat schamen ze zich! Strekking: Niet najouwen van negers of vreemdelingen. Dit berouwt vroeg of laat. Voor de Heere is er geen onderscheid tussen blank of zwart.

Bron:
http://www.achterderug.nl/pagerecensies_zsb.php?id=4307&id2=2

Kortom: de titel schijnt racistischer te zijn dan het boek.
Tijdens mijn zoektocht op google, trof ik ook onderstaande link aan, voor een overzicht van meerdere boeken met soortgelijke titels.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing