Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

word pinoccio nu uiteindelijk wel of geen echt jongetje?

ik weet het niet zeker meer, ik denk dat er ook meerdere verhalen zijn waarin hij wel een echt jongetje word en bij anderen niet maar wat zegt het origineel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In de eerste versie van het boek over Pinocchio (Italiaans voor "stukje pijnboom") dat in 1883 door Carlo Collodi werd geschreven, werd Pinocchio opgehangen voor zijn wandaden. Het was dan ook niet bedoeld als een kinderverhaal.

Dat veranderde in latere versies van het boek, dat als feuilleton in een Italiaanse kinderkrant verscheen en waarin Pinocchio inderdaad in een echt jongetje transformeert. Het zou kunnen dat het verhaal over die transformatie is geïnspireerd op thema's uit de vrijmetselarij; Collodi was vrijmetselaar en een transformatie van 'bespeelde pop' tot 'zelfstandig mens' past daar goed in.

Tegenwoordig verandert Pinocchio in boeken en films in een echt jongetje, geholpen door een blauwe fee (of in Steven Spielbergs versie AI door aimabele aliens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Yep! Ik heb hem laatst nog gekeken.. Geweldig die Disney films!

(Morgen ook Aladin op televisie, en wie zit er voor de buis? Juist.. Maris1990)! 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinoccio is een echt mensje geworden en heeft inmiddels zoveel nakomelingen dat Jean Foudraine in de jaren 70 het boek 'Wie is van hout?' schreef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing