Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zoek zware, ernstige klasieke muziek, welke componist heeft veel van dit soort klasieke muziek gemaakt?

Ik zoek 'Duistere' klasieke muziek om te mixen, welke componisten staan hier om bekent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
12.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag wel, maar als je niet weet dat het "klassiek" moet zijn, heb je volgens mij in dat genre ook niets te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof wel dat je een klassieke opleiding volgt, maar waarom schrijf je dan tot 3 keer toe "klasiek"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heeft hij/zij wel dyslexie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg gewoon netjes het VWO en nee, heb ook geen dyslexie, maar spelling is nooit mijn sterkste kant geweest.. zit je er erg mee @bighouse? Zolang de vraag goed begrepen word ben ik allang tevreden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (16)

De Carmina Burana van Orff is lekker pompeus en wordt ook door veel mensen herkend, alhoewel het bij de echte liefhebbers niet serieus genomen wordt.
Anders kan je ook eens wat van Bach of Beethoven proberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, de 'echte liefhebbers' kunnen wat dat betreft natuurlijk zelf ook een beetje pompeus zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mahler en Bach
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bach is toch juist heel licht en lieflijk? Of zijn de bekende stukken van hem niet representatief voor zijn stijl?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nee, luister maar eens naar zijn orgelwerken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een naam als voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor Mahler, met de aantekening dat zijn muziek soms ook hysterisch vrolijk kan klinken. Maar Bach lijkt me -zelfs op orgel- niet gauw 'zwaar, ernstig en duister' worden, zoals bedoeld.
Ravel heeft strakke en harde stukken, vaak met een lieve uitstraling maar met een giftig karakter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luister eens naar: das lied von der erde van Mahler. Dit lied schreef hij in een persoonlijk rampjaar: zijn dochter overleed, bij hemzelf werd een hartkwaal ontdekt en hij moest door een antisemitistische omgeving zijn baan opzeggen bij de staatsopera van Wenen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monteverdi's Maria Vespers of het Requiem van Mozart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De late strijkkwartetten van Beethoven zijn tamelijk 'zwaar'.

Toegevoegd na 55 seconden:
Luister ook eens naar de strijkkwartetten van Schoenberg en Berg.
(Lees meer...)
rose
14 jaar geleden
Probeer eens Mahler, Bruckner of Sjostakowitsj
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jean Sibelius
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjaikovski!

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan niet direct the sugarplum fairy, maar zijn andere stukken. Hij worstelde erg veel met zijn homosexualiteit gezien het verbod daarop. Dat heeft zich geuit en erg heftige en duistere stukken. Ik weet het zo even niet uit mijn hoofd hoe die stukken heten, maar ik zal eerdaags even onderzoek doen, wanneer ik iets meer tijd heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De symfonieën (bijv. de 11e) van Dmitri Shostakovich. De rillingen van de verschrikkingen van de Russische onderdrukking lopen dan over je rug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eens iets beluisteren van Modest Petrovitsj Moessorgski. Dat komt aardig in de richting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige Haggard liedjes zijn ook best duisterachtig. Je hebt wel metal muziek er bij maar als je wilt mixen dan kan je wel knippen en verwijderen die hard rock stukjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rimsky-Korsakov heeft wel zware stukken, evenals Wagner, Rachmaninov, Stravinsky, Andriessen (daar zijn er meerdere van), Badings, Beethoven, Holst, en meerdere 'minder bekende' componisten uit de romantiek. Chopin heeft ook wel zware muziek, maar op piano klinkt alles toch anders dan met een compleet orkest > zoals in de link! :D

Toegevoegd na 5 minuten:
Warning: liefst te beluisteren in de middag, of een moment waarop je in ieder geval niet te snel geactiveerd kunt raken om wild om je heen te gaan schoppen en spugen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Richard Wagner: Zware operas

Gustav Mahler: Zware Simfoniese werken

Richard Strauss: beiden

Ludwig van Beethoven: Klink ook best klassiek als mozart, maar dan aan de zware kant, vooral zijn latere werken als zijn laatste strijkkwartetten

Jean Sibelius: Net als Mahler, Zware simfoniese werken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding