Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet dit blaasinstrument?

Het blaasinstrument kom wel eens voor op de fronten van Belgische café-orgels van Decap. Qua vorm lijkt het wat op de trombone, maar dan met een gebogen kelk.
Verder ben ik dit soort instrumenten nog nooit tegengekomen bij fanfares, harmonieën e.d.

Wie weet hoe dit blaasinstrument heet?

Picture for question
2 maanden geleden
in: Muziek
667
Amadea
2 maanden geleden
Het lijkt mij geen bestaand muziekinstrument, want koperblazers gebruiken vier ventielen en een mondstuk en hebben de andere hand nodig om het instrument vast te houden. Het ding op de foto heeft acht ventielen en geen mondstuk.
fremar
2 maanden geleden
fantasie achtig? niet bespeelbaar?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat betreft de uiterlijke gelijkenis heeft dat instrument het meeste weg van een cimbasso. Dat is een contrabasversie van de ventieltrombone, in Italië ontworpen om een diep maar niet te breed geluid te creëren. Het wordt (werd) vooral in opera’s van Verdi en Puccini gebruikt.
Feitelijk is dit antwoord het vervolg op mijn reactie onder de vraag. Het is geen muziekinstrument maar LIJKT het meest op een cimbasso.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 september 2024 13:11: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
2 maanden geleden
Dit is gewoon loodgieterswerk. Een stel buizen en koppelstukken die aan elkaar gezet zijn om zo op een blaasinstrument te lijken. Merk b.v. op dat het systeem geen mondstuk heeft.

Het lijkt vooral een decoratieve of reclameachige funktie te hebben. Het loodgieterswerk zal wat goedkoper zijn en meer kunnen verduren dan een fragiel echt instrument.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding