Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Over wie gaat dit Cubaanse lied, Ojalá van Silvio Rodríguez?

In het Spaanstalige lied richt hij zich tot iemand. Maar wie is dat? Sílvio Rodriguez was een beroemde zanger die de revolutie in Cuba bezong dus het zal daar wellicht een relatie mee hebben.
De teksten staan erbij

9 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De tekst lijkt te gaan over een verloren of mislukte liefde. Liever dood dan de pijn van een onmogelijke liefde.
Ojalá por lo menos que me lleve la muerte, para no verte tanto, para no verte siempre.

Er is ook een tekst die vrij vertaald : Ik zou wensen dat het verlangen om te gaan verdwijnt, wegens de oude regering en de bloemen voor de doden.
Ojalá que el deseo se vaya tras de ti, a tu viejo gobierno de difuntos y flores.
Het lied zou een politieke boodschap kunnen bevatten.

Als men Silvio Rodríguez er naar vraagt legt hij de song als volgt uit:
Ik wenste een vrouw die mijn eerste echte liefde zou zijn en die was er ook. De vrouw was meer ontwikkeld dat ik. Wij werden van elkaar gescheiden omdat zij medicijnen ging studeren. Er bleven vragen over zoals: hoe zou het geweest zijn als wij bij elkaar waren gebleven. Ik was gedesillusioneerd, de liefde was verscheurd door de omstandigheden in het leven. Ik ben vertrokken, want deze liefde was een hersenschim.
Men beweert dat de vrouw een Deense was en verwijst naar Denemarken en Hamlet. Het lied kan ook een metafoor zijn voor zijn passie en teleurstelling in Fidel Castro. Ook kan het verwijzen naar Mexico.
Niemand weet het, behalve de dichter zelf, en hij blijft openlijk beweren dat het over zijn onmogelijke liefde gaat, dat het over de verloren liefde gaat,

Toegevoegd na 22 minuten:
De zin: "Ik zou wensen dat het verlangen om te gaan verdwijnt, wegens de oude regering en de bloemen voor de doden." is moeilijk te duiden.
De zin kan verwijzen naar Cambio Cubano, een geweldloze organisatie die veranderingen wenste tijdens de dictatuur van zijn vroegere helden Fidel en Raúl Castro.
Een oud-medestrijder van Fidel Castro heeft nog gesprekken met Fidel gevoerd om te proberen de Cambio Cubano als oppositiepartij binnen Cuba toe te laten. Zonder succes.

De zin zou ook kunnen verwijzen naar een vertrouwen in een nieuwe toekomst, een zin die alleen Silvio en Emilia (zijn eerste echte liefde) in staat zijn om te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing