Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom duren liedjes meestal maar 3 minuten?

En met 3 minuten bedoel ik dan wel een beetje ruim van 2 tot 4/5 minuten. Weet iemand of dit ergens door komt of dat het een speciale regel heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ruimtegebrek op de single was geen reden om de tijdsduur van een liedje te beperken in de jaren 60. Het in 1968 op single uitgebrachte Hey Jude van de Beatles duurt ruim 7 minuten. De belangrijkste reden om singles rond de drie minuten te houden was de angst dat te lange nummers niet op de radio zouden worden gedraaid en daardoor de noodzakelijke promotie zouden missen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar waarom denk je (of weet je) dit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik baseer mij o.a. op een documentaire over Queen (in Nederland uitgezonden onder de naam Queen nog nooit zo gezien) waarin wordt verteld dat Elton John Queen voor gek verklaarde toen hij hoorde dat ze Bohemian rhapsody op single wilden uitbrengen (veel te lang, dat wordt nooit op de radio gespeeld) en op een verhaal waarvan ik de bron zo gauw niet kan vinden dat John Lennon soortgelijke bezwaren over Hey Jude wegwuifde met de woorden (They will (de single op de radio spelen) if it's us.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook z.g Radio editions van bepaalde nummers (o.a. met als reden het nummer in te korten) doet dit vermoeden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radioversie
Castle
9 jaar geleden
Fair enough. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik me ook achter scharen. Ik heb bakken vol (CD) singels hier en vrijwel allemaal hebben ze radio versies en original versies. De originals duren veelal tussen de 5 en 6 minuten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wat verder kijkt dan de reguliere Top 40 dan vind je gemakkelijk véél langere nummers.
Maar ook in de Top 2000 staan diverse songs van pakweg 8 minuten tot zelfs nog veel langere! Pink Floyd is hier een schoolvoorbeeld van, met Echoes waarschijnlijk de langste van de 2000.
Ook in het metalgenre vind je zeer veel lange nummers, maar die krijgen toch al geen airplay dus kun je de muziek het beste gewoon uitbrengen zoals je het als muzikant/band zelf wilt :-)
De belangrijkste reden is dat liedjes met slechts één "thema" te saai/eentonig worden wanneer dat een half uur lang doorgaat. Zo zie je ook in de liedjes die WEL langer zijn, vaak verschillende thema's die de broodnodige afwisseling brengen, zoals in Bohemian Rhapsody, Tubular Bells, maar ook in de klassieke muziek is het een gegeven dat het uit wisselende (maar ook herhalende) thema's bestaat.

Een natuurlijk genoeg liedjes die langer zijn en toch 1 thema hebben, maar daarvan wordt dan meestal ook een kortere (radio)versie uitgebracht, omdat het anders niet verkoopt (alleen aan de die-hard fans).

Overigens is een mooi bewijs dat dit de belangrijkste reden is, het feit dat ook in de kortere liedjes die je op de radio hoort, deze afwisseling bewust in wordt gezet, om het aantrekkelijk te houden voor de toehoorder. Hier zijn structuren voor, zoals je bijvoorbeeld in deze PDF kunt zien:
http://loiexperience.nl/pdf/v509J12.pdf

Kortom, liedjes die lang duren en maar 1 thema hebben en dus niet afwisselend genoeg zijn om voor groot publiek interessant te zijn/blijven, worden als gevolg daarvan ook zelden tot niet op de radio gedraaid (niche).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie ook deze link:
http://www.muziekbus.nl/muziek/klassieke-muziek.html

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding